۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

برابری کیفیت کاتالیست‌های‌ نفت و گاز سرو با نمونه‌های خارجی/ تولید چرخه کامل کاتالیست‌های پتروشیمی هنگام توسط نفت وگاز سرو

۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۵۴
کد خبر: 507468
برابری کیفیت کاتالیست‌های‌ نفت و گاز سرو با نمونه‌های خارجی/ تولید چرخه کامل کاتالیست‌های پتروشیمی هنگام توسط نفت وگاز سرو

فرآیندهای کاتالیستی از مهمترین و کلیدی‌ترین عملیات صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی کشورهای توسعه یافته و یا درحال توسعه است و با توجه به اینکه کاتالیست در تولید انواع سوخت‌ها و طیف وسیعی از فرآورده‌های میانی و نهایی مورد نیاز جامعه، نقش حیاتی دارد، اهمیت آنها به طور روز افزونی در حال افزایش است.

اقتصادآنلاین طاهره گودرزی؛ شرکت دانش‌بنیان نفت و گاز سرو با دستیابی به تولید کاتالیست‌های فرآیندهای اوره، آمونیاک، متانول و گاز سنتز درصنایع پتروشیمی و پالایشگاهی موفق به کسب نتایج درخشان در بومی‌سازی صنایع فوق شده است.

در حاشیه ‌برگزاری دومین رویداد تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، قرارداد ‌طراحی و ساخت کاتالیست‌های مصرفی واحدهای آمونیاک فی مابین شرکت نفت و گاز سرو  و پتروشیمی هنگام به امضا رسید. در زنجیره تولید محصولات اوره و ‌آمونیاک، هشت کاتالیست مصرف می‌شود که تاکنون هفت کاتالیست آن توسط شرکت نفت و گاز سرو بومی سازی شده و صرفه جویی ارزی بالایی برای کشور به همراه داشته است.

عبدالرضا جوانمردی مدیرعامل شرکت پتروشیمی هنگام در گفت و گوی اختصاصی با اقتصادآنلاین در خصوص قرارداد خرید کاتالیست از شرکت نفت و گاز سرو، گفت: این قرارداد به ارزش یک میلیون یورو با شرکت سرو منعقد شد. کاتالیست‌های نفت و گاز سرو،  رفرنس‌های بسیارخوبی داشته است و کاتالیست های تولید شده در این مجموعه در صنعت پتروشیمی و پالایشی مورد استفاده قرار گرفته و دارای عملکرد بسیار مناسبی است.

وی ادامه داد: پتروشیمی هنگام با بررسی هایی که انجام داد، به این اطمینان رسید که کیفیت کاتالیست‌های تولیدی این شرکت با نمونه‌های خارجی آن تفاوت چندانی ندارد و حتی قیمت آن بسیار مناسب‌تر از برندهای خارجی است.

عبدالرضا جوانمردی  بیان کرد: در زنجیره تولید محصولات اوره و ‌آمونیاک، هشت کاتالیست مصرف می‌شود که تاکنون هفت کاتالیست آن توسط شرکت نفت و گاز سرو بومی سازی شده است.‌ همچنین امیدواریم به زودی ایران به جمع دارندگان دانش فنی تولید کاتالیست «سنتز آمونیاک» نیز بپیوندد و با ساخت این ‌کاتالیست مجموعه کاتالیست‌های مصرفی زنجیره اوره و آمونیاک ایرانی خواهد شد.‌

وی  در مورد دومین رویداد تخصصی حمایت از ساخت داخل وشرکت‌های دانش بنیان، اظهار داشت: خوشبختانه امسال استقبال بهتری نسبت به سال گذشته از این نمایشگاه صورت گرفت که نویددهنده این است که سمینارهای سال‌های بعد نیز بهتر از امسال خواهد بود. حضور مدیران عامل بانک های بزرگ کشور و همینطور مدیران شرکت‌های تامین سرمایه مالی، نشان از علاقه بالا به داخلی سازی در صنعت پتروشیمی است .

مدیرعامل پتروشیمی هنگام به نقش پتروشیمی هنگام در داخلی سازی های صورت گرفته، اشاره و  عنوان کرد: پتروشیمی هنگام در بخش هایی که با سازندگان خارجی قرارداد داشت، به دلایل تحریم ها به سمت داخلی سازی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان پیش رفت. در بخش خرید کالا، حدود 44 میلیون یورو خرید داخلی و 280 میلیون یورو خرید خارجی هزینه می‌شد که امروز با رشد سه ونیم برابری داخلی سازی، خرید داخلی  به 115 میلیون یورو و خرید خارجی با کاهش 29درصدی به 199 میلیون یورو رسیده است. به عبارت دیگر هرچه پیشتر رفتیم، سبد داخلی سازی پتروشیمی هنگام بزرگتر شد.

 وی به قراردادهایی که در ابتدا جز قراردادهای خارجی هنگام بود، و بعد از آن به ساخت داخل تبدیل شد، اشاره کرد و گفت: داخلی سازی های که در شرکت صورت گرفته عبارت است از؛ طراحی و ساخت واحد ریفورمر اولیه، ساخت اینترنال راکتور آمونیاک، مبدل‌ها، مخازن دو جداره، طراحی ریکلایمر ، برج های فرآیندی، مخازن تحت فشار و ... بخشی از تجهیزاتی است که داخلی سازی شده و پتروشیمی هنگام با اعتماد به شرکت‌های داخلی، این ظرفیت را در اختیار آنها قرار داده و به خوبی از پس این موضوع برآمده‌اند و تجهیزات را تحویل داده و  در مجتمع نصب شده است.لازم به ذکر است که داخلی سازی‌های انجام شده در شرکت، نزدیک به 80 میلیون یورو صرفه جویی ارزی در بر داشته است.

اعتماد مشتریان پتروشیمی و پالایشی، سرمایه اصلی نفت و گاز سرو است

امیر هومن کریمی وثیق مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو ضمن ابراز خرسندی از انعقاد قرارداد خرید کاتالیست از سوی شرکت پتروشیمی هنگام، در گفت وگوی اختصاصی به اقتصادآنلاین گفت: پتروشیمی هنگام و مدیریت آن با خرید کاتالیست گروه آمونیاک از شرکت سرو، تصمیم بزرگ وشجاعانه‌ای گرفته‌اند. هر واحد پتروشیمی در زمان راه اندازی تابع طراح کارخانه است که اولویت آنها خرید کاتالیست‌های خارجی است. اما امروزه به خاطر شرایط تحریم‌ها، واحدهای پتروشیمی در حال اعتماد به شرکت‌های داخلی و حمایت از داخلی سازی هستند.

کریمی خاطر نشان ساخت: نفت و گاز سرو با پشتوانه و اعتماد مشتریان خود در کشور در صنایع پتروشیمی، پالایشی و فولادی از جایگاه بسیار مناسبی در تولید کاتالیست برخوردار است و در این زمینه، رزومه قابل توجهی دارد. لذا مجموعه پتروشیمی هنگام نیز با اعتمادی که مشتریان دیگر به محصول ما داشتند، این تصمیم را گرفته و براساس قرارداد منعقد شده، قرار است تمام کاتالیست‌های واحد آمونیاک و اوره پتروشیمی هنگام به جز کاتالیست سنتزآمونیاک (که در رده کاری سرو نیست) توسط شرکت نفت و گاز سرو تامین شود.

کریمی به میزان قرارداد اشاره کرد و گفت: میزان قرارداد به طور کامل مشخص نشده ولی حدودا 4.5 میلیون یورو برآورد شده است. اگر قرار بود که این کاتالیست‌ها  از شرکت تاپسو خریداری شود، 20 الی 25 درصد بالاتر از این میزان باید هزینه می شد. لذا با این قرارداد هم صرفه جویی ارزی در پتروشیمی هنگام اتفاق افتاده است هم اینکه بیش از 70درصد از مواد اولیه مورد استفاده در تولید این کاتالیست‌ها، داخلی است و به خاطر تهیه مواد اولیه نیز ارز از کشور خارج نشده است. و این نشان میدهد که در جهت توسعه پایدار و تضمین تعهدات شرکت سرو، تمهیدات بالایی در تامین مواد اولیه و همچنین افزایش ظرفیت تولید کاتالیست داشته است به طوری که کارخانه جدیدی با ظرفیت تولید سالانه بیش از 5 هزار تن از انواع کاتالیست های مورد استفاده در صنایع پتروشیمی، پالایشی و فولاد در دست احداث است.