۰ نفر

روند صعودی تولید و صادرات نفت ایران؛

ایران برای بازگشت به بازار جهانی نفت تلاش می‌کند

۲۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۳۵
کد خبر: 505304
ایران برای بازگشت به بازار جهانی نفت تلاش می‌کند

طی ماه‌های گذشته تولید و صادرات نفت ایران همواره روندی صعودی را طی کرده و پیش‌بینی می‌شود ایران بتواند تا پایان سال 2022 صادرات نفت خود را به حدود 2.5 میلیون بشکه در روز برساند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، با توجه به فراهم شدن شرایط با تغییر دولت در واشنگتن ایران در حال صادرات بیشتر نفت به بازار جهانی است.

در حالی صادرات نفت ایران افزایش یافته که تحریم‌های نفتی علیه این کشور همچنان پابرجاست اما با این حال ایرانی‌ها به دنبال بازگرداندن کامل صادرات نفت خود به بازار جهانی همگام با افزایش تقاضا در سایه بهبود اوضاع در پساکرونا هستند.

ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که ایران طی ماه گذشته روزانه 800 هزار تا یک میلیون بشکه نفت و میعانات گازی به بازار جهانی صادر کرده که بخش اعظمی از آن به چین صادر شده است.

به گزارش هلنیک شیپینگ، این میزان نسبت به سال گذشته و زمانی که دولت ترامپ روی کار بود و صادرات نفت ایران به حدود 500 هزار بشکه در روز رسیده بود افزایش قابل توجهی داشته است.

با این حال اما، روند بازگشت صادرات نفت ایران به رقم 2.6 میلیون بشکه‌ای روزانه پیش از خروج آمریکا از برجام همچنان پیچیده است.

دلیل این پیچیدگی‌ این است که دولت آمریکا می‌‌گوید، پیش از بازگشت واشنگتن به برجام دولت ایران باید به تعهدات خود در توافق هسته‌ای بازگردد و این در حالی است که تهران می‌گوید این واشنگتن است که باید از خود حسن نیت نشان داده و تحریم‌هایی که توسط دولت قبلی اعمال شده‌اند را لغو کند.

از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا تولید نفت ایران همواره روندی افزایشی را طی کرده بگونه‌ای که ایران در ماه ژانویه روزانه 2.14 میلیون بشکه نفت تولید کرد که بنا به اعلام مؤسسه S&P گلوبال بالاترین میزان از نوامبر سال 2019 تا کنون بوده‌ است.

کارشناسان بر این باورند که روند افزایش صادرات نفت ایران تا ماه مارس و عید نوروز ادامه خواهد یافت.

اخیراً دولت ایران به شرکت‌های نفتی خود به خصوص در میدان آزادگان جنوب و کارون غربی گفته که تولید نفت خود را افزایش دهند.

میزان تولید نفت ایران در دوران پیش از خروج آمریکا از برجام حدود 4 میلیون بشکه در روز بود.

سارا وخشوری، مدیر مؤسسه SVB انرژی می‌گوید: اخیراً‌ به میادین نفتی ایران و شرکت‌های فعال در آنها ابلاغ شده به صورت برنامه‌ریزی شده تولید نفت خود را افزایش دهند.

وی می‌گوید در صورتی که کاهش محدودیت‌های ایران در صادرات نفت باشیم می‌توان انتظار داشت که ماهانه 120 تا 150 هزار بشکه در روز به تولید نفت ایران اضافه شود.

کارشناسان می‌گویند: طی یک تا سه ماه آینده این احتمال وجود دارد که ایران و آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای روی یک فرآیند توافق کنند و تولید و صادرات نفت ایران بین ماه‌های فوریه تا دسامبر سال جاری یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

کارشناسان مؤسسه پلاتز می‌گویند بعید است که تا سه ماهه پایانی سال 2021 شاهد لغو کامل تحریم‌های نفتی علیه ایران باشیم. چرا که فرض بر این است که ایران برای بازگرداندن میزان غنی‌سازی اورانیوم خود به سطح توافق شده در قالب برجام 4 ماه زمان نیاز دارد.

آنها پیش‌بینی کرده‌اند که پس از این زمان تا ژوئن سال 2022، 500 هزار بشکه دیگر به تولید و صادرات نفت ایران اضافه خواهد شد و تا پایان سال 2022 هم 150 هزار بشکه دیگر اضافه خواهد شد.