۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

درآمدهای نفتی ایران؛ کمی بیش‌تر از صفر!

۲۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۵۱
کد خبر: 505281
درآمدهای نفتی ایران؛ کمی بیش‌تر از صفر!

بر اساس آمار رسمی، درآمدهای نفتی ایران در نیمه نخست امسال ۸ میلیارد و ۵۵۸ میلیون دلار بوده‌است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ کاهش ۷۷ درصدی را نشان می‌دهد.این در حالی است که صادرات غیرنفتی ایران با وجود تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا در مدت مشابه حدود ۳۳ درصد کاهش یافته‌است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بر اساس آمارهای رسمی، مجموع درآمدهای نفتی کشور در شش ماه نخست امسال برابر با 8 میلیارد و 558 میلیون دلار بوده‌است. در شش ماه نخست سال گذشته نیز درآمدهای نفتی به 16 میلیارد و 164 میلیون دلار رسید. این در حالی است که میانگین درآمدهای نفتی کشور از سال 90 تا 97 در نیمه نخست سال بیش از 27 میلیارد دلار بود.در سال 97 و پیش از خروج آمریکا از برجام، درآمدهای نفتی ایران در نیمه سال از مرز 38 میلیارد و 500 میلیون دلار نیز عبور کرد. به بیان دیگر درآمدهای نفتی ایران در مدت دو سال، بیش از 77 درصد کاهش یافته‌است.در کنار کاهش شدید درآمدهای نفتی، بلوکه شدن منابع ارزی بر عمق فاجعه افزوده‌است

در نقطه مقابل درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی در نیمه نخست امسال 11 میلیارد و 572 میلیون دلار گزارش شده‌است. در نیمه نخست سال 97، درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی برابر با 17 میلیارد و 348 میلیون دلار بود. بنابراین در دو سال گذشته درآمدهای ارزی صادرات غیرنفتی 33 درصد کاهش یافته که در مقایسه با کاهش صادرات نفتی بسیار کم‌تر است.

آنچه مشخص است آسیب‌پذیری صادرات نفتی از عوامل بیرونی همچون تحریم‌های اقتصادی به مراتب بیش‌تر از صادرات غیرنفتی است. همین موضوع موجب می‌شود هر اندازه اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی وابسته‌تر باشد، آسیب‌پذیری آن به شدت افزایش یابد. تحریم‌های اقتصادی و شیوع کرونا هرچند آسیب‌های متعددی به کشور وارد کرد اما این فرصت فراهم شد تا وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش یابد.

مهم‌ترین فرصتی که با ادامه رویه اشتباه دولت و مجلس نسبت به بودجه سال آینده و خوش‌خیالی از میزان درآمدهای نفتی از بین خواهد رفت. موضوعی که اقتصاد ایران را درآینده نه چندان دور با مشکلاتی به مراتب دشوارتر از آنچه که در این دو سال اتفاق افتاد، روبرو خواهد ساخت.