۰ نفر

وزیر نیرو؛

هر ۵۰روز یک سد ملی وارد مدار شده است

۱۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۵۰
کد خبر: 502336
هر ۵۰روز یک سد ملی وارد مدار شده است

وزیر نیرو گفت: درطول هشت سال دولت تدبیر و امید هر ۵۰ روز به طور متوسط یک سد مخزنی بزرگ ملی وارد مدار شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «رضا اردکانیان» روز یکشنبه در مراسم بهره برداری از پروژه های هفته سی و نهم پویش هر هفته #الف ب-ایران با حضور رییس جمهوری افزود: امروز و با بهره برداری از سد رمشت در استان کردستان چهل و نهمین سد ساخته شده در دولت تدبیر و امید وارد مدار شد.

وی ادامه داد: تلاش می شود تعداد سدهای بزرگ مخزنی ملی تا پایان این دولت به ۵۷ سد برسد.

اردکانیان خاطرنشان ساخت: بدین ترتیب در این هشت سال هر ۵۰ روز به طور متوسط یک سد مخزنی بزرگ ملی وارد مدار شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: امروز پویش هر هفته #الف ب-ایران در استان های خراسان شمالی و کردستان که هر دو از استان های مرزی مهم هستند طرح هایی را به ارمغان آورد.

وی اعتبار این پروژه ها را بالغ بر چهار هزار و ۷۷۶ میلیارد تومان برشمرد.

اردکانیان خاطرنشان کرد: همچنین تصفیه‌خانه آب در سقز، آب شیرین و گوارا را از سد «چراغ ویس» برای مردم این منطقه با جمعیت ۱۴۰ هزار نفر در افق طرح تامین خواهد کرد.

وی گفت: این تصفیه‌خانه، چهل و سومین تصفیه‌خانه آب است که در دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری‌ رسیده و تا پایان دولت دوازدهم به ۵۶ واحد می‌رسد.

به گفته اردکانیان، در دولت دوازدهم به طور متوسط هر دو ماه یک بار یک تصفیه‌خانه آب در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

وزیر نیرو ادامه داد: تصفیه‌خانه فاضلاب در کامیاران نیز برای جمعیت ۸۷ هزار نفر امروز افتتاح می‌شود که هفتاد و هفتمین تصفیه‌خانه فاضلابی است که تاکنون در دولت تدبیر و امید به مدار بهره‌برداری آمده و تعداد این تصفیه‌خانه‌ها تا ۱۰۱ واحد تا پایان دولت افزایش خواهد یافت.

اردکانیان افزود: در این دولت به طور متوسط هر ماه یک تصفیه‌خانه فاضلاب وارد مدار بهره‌برداری شده و این در حالی است که در ابتدای انقلاب تعداد تصفیه‌خانه فاضلاب به عدد انگشتان یک دست هم نمی‌رسید و مجموع این تصفیه‌خانه‌ها تنها ۴ واحد بود.

وی گفت: همچنین واحد سوم نیروگاه بخار «شیروان» به مدار بهره‌برداری می‌آید که با افتتاح آن تاکنون در این دولت ۱۷ هزار و ۶۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شده و این میزان تا پایان دولت به ۲۰ هزار مگاوات خواهد رسید.

وزیر نیرو افزود: همانگونه که وعده شده به طور متوسط هر سال دو هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی کشور افزایش یافته است.

اردکانیان در عین حال اظهار داشت: علاوه بر پروژه‌های ساخت و سازی، پروژه‌های ساز و کاری نیز در بخش‌های آب و فاضلاب در دستور کار قرار دارد که هر چند این پروژه‌ها به طور مستقیم به ساخت سد یا نیروگاه ختم نمی‌شود، اما تسهیل کننده اجرای پروژه‌ها، سرعت دهنده خدمت‌رسانی به مردم، افزایش راندمان و کاهش بروکراسی اداری است.

وزیر نیرو با اشاره به برقراری سامان جدیدی در مدیریت آب کشور، از استقرار مدیریت حوضه آبریز برای ۹ رودخانه اصلی خبر داد.

وی یادآوری کرد: هفته گذشته موفق شدیم با مشارکت سازمان امور اداری، استخدامی کشور ساختار جدید مدیریت آب کشور را نهایی و ابلاغ کنیم؛ به این معنا که معاونت آب وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب، یکی شدند و ساختار این شرکت، ساختار حوضه آبریز خواهد بود.

اردکانیان خاطرنشان کرد: با مدیریت حوضه آبریز که یک مدیریت مشارکتی بین وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، کشور و صمت، سازمان حفاظت محیط زیست و همه دستگاه‌های مرتبط با آب و نیز مجموعه‌های مردم نهاد و ظرفیت‌های دانشگاهی خواهد بود، برای استان‌های مستقر در هر حوضه آبریز این نوید را خواهد داد که در آینده از سد برخی تنازعات استانی در موضوع آب فاصله جدی می‌گیریم و تمرکززدایی قابل ملاحظه‌ای در اجرای امور و طرح‌ها خواهیم داشت.