۰ نفر

غریب‌آبادی هشدار داد؛

تغییر سطح همکاری ایران با آژانس

۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۴۰
کد خبر: 501620
تغییر سطح همکاری ایران با آژانس

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در واکنش به شرط دولت جدید آمریکا برای بازگشت به برجام، نسبت به تغییر سطح همکاری ایران با آژانس هشدار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کاظم غریب آبادی، روز پنجشنبه با انتشار توئیتی نوشت: همکاری و حسن نیت، یک خیابان دو طرفه است و نه یک بولوار یک طرفه.

وی با بیان اینکه «قانون جدید مجلس شورای اسلامی، فرصت دیگری را برای حفظ همکاری کاملا بی سابقه و چشمگیر با آژانس بین المللی انرژی اتمی از طریق برداشتن تحریم ها فراهم کرده است» خاطر نشان کرد: امیدواریم فرصت ها از دست نروند، چرا که همکاری فوق العاده کنونی به همکاری عادی باز می گردد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا دیروز در نشست خبری گفته است رئیس جمهوری بایدن روشن کرده است که اگر ایران به اجرای کامل تعهدات خود در برجام بازگردد، ایالات متحده همان کار را خواهد کرد و از آن به عنوان سکویی برای یک توافق درازمدت‌تر و قوی‌تر شامل سایر مسایل دیگر استفاده کنیم.

بلینکن با بیان اینکه ما هنوز راه زیادی برای رسیدن به آن داریم،مدعی شده است: ایران در چندین زمینه به این توافق پایبندی ندارد، آنها باید به تبعیت از تعهداتشان بازگردند و ما نگاه می‌کنیم که آیا عمل کرده‌اند یا خیر. هنوز که به این مرحله نرسیده‌ایم.

یک مقام دفتر ریاست جمهوری فرانسه هم به تازگی بدون اشاره به اینکه این دولت آمریکا بود که از توافق بطور غیرقانونی و یکجانبه خارج شده است، اعلام کرد که قبل از بازگشت آمریکا به برجام، ایران باید به این توافق پایبند شود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری اینکه ایران با وجود نقض برجام از سوی آمریکا به تعهدات خود پایبند ماند، خطاب به وزیر خارجه این کشور ایالات متحده گفت: هرگز شکست حداکثری ترامپ را از یاد نبرید.

وی امروز در حساب کاربری توییتر خود با اشاره به واقعیت‌های برجامی خطاب به آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا نوشت: ایالات متحده برجام را نقض کرد، انتقال مواد غذایی و دارو را برای ایرانی‌ها مسدود کرد و پایبندان به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را مورد تنبیه قرار داد.

وی ادامه داد: اما ایران در مقابل و در طول مدت این افتضاح کریه به برجام پایبند ماند و تنها تدابیر جبرانی از قبل پیش‌بینی‌شده را اتخاذ کرد.

ظریف با طرح این پرسش که حالا چه کسی باید گام نخست را بردارد، خطاب به بلینکن یادآور شد: هرگز شکست حداکثری ترامپ را از یاد نبرید.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت و همواره اعلام کرد که در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.