۰ نفر

تحت تاثیر شیوع کرونا رخ داد؛

کاهش بی‌سابقه درآمد نفتی اوپک

۲۷ دی ۱۳۹۹، ۲۰:۰۶
کد خبر: 498551
کاهش بی‌سابقه درآمد نفتی اوپک

همه‌گیری ویروس کرونا و سقوط تقاضا برای نفت، درآمد نفت اوپک در ۲۰۲۰ را تا ۳۲۳ میلیارد دلار پایین آورد یعنی پایین‌ترین رقم طی ۱۸ سال گذشته.

به گزارش اویل پرایس، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد درآمد صادرات نفت خام اوپک در 2020 احتمالاً به 323 میلیارد دلار می‌رسد که پایین‌ترین رقم طی 18 سال گذشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، اوپک 595 میلیارد دلار درآمد نفتی در 2019 داشت.  بیشترین سهم درآمد نفتی اوپک در 2020 متعلق به عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت این گروه است. درآمد نفت عربستان در 2019 برابر با 202 میلیارد دلار بود یعنی بیش از یک سوم کل درآمد نفت اوپک. ولی درآمد نفت عربستان در سال گذشته مانند سایر تولیدکنندگان اوپک به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا بسیار کاهش یافت.

 در جدیدترین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا آمده است:«این کاهش درآمد، بودجه مالی کشورهای عضو عضو اوپک را هم بسیار پایین آورده است. این کشورها تا حد زیادی برای واردات کالا، تامین مالی برنامه‌های اجتماعی و حمایت از خدمات عمومی وابسته به فروش نفت هستند».

 ولی اوپک نسبت به بازار نفت در آینده نزدیک امیدوار است. در جدیدترین گزارش ماهانه این گروه از بازار نفت آمده است تقاضا برای نفت در سال جاری میلادی 5.9 میلیون بشکه در روز بالا رفته و به حدود 25.9 میلیون بشکه در روز می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود تقاضا در اقتصادهای آسیا 3.3 میلیون بشکه در روز نسبت به 2020 افزایش یابد.

 اوپک نسبت به افزایش تقاضا در آمریکای شمالی هم خوشبین است و انتظار دارد بهبود تقاضا برای سوخت از جمله بنزین که وابسته به توسعه بازار کار است، تقاضا برای نفت را افزایش دهد. اما دورنمای تقاضای نفت در اروپا به خاطر عدم مهار همه‌گیری ویروس کرونا و قرنطینه‌های جدید چندان خوشبینانه نیست.