۰ نفر

در نتیجه دو جبهه بارشی؛

حجم آب مخازن سد‌های کشور ۳۰درصد افزایش یافت

۴ دی ۱۳۹۹، ۲۰:۲۸
کد خبر: 492580
حجم آب مخازن سد‌های کشور ۳۰درصد افزایش یافت

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: حجم آب‌ مخازن سد‌های کشور افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  باشگاه خبرنگاران، سیف الله آقابیگی مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، گفت: در نتیجه دو جبهه بارشی در نیمه دوم آذر ماه امسال متوسط بارندگی سال آبی کشور ۱۹ میلیمتر معادل حدود ۳۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

او ادامه داد:  میزان بارش‌ها در حوزه آبریز خلیج فارس و دریای عمان افزایشی گزارش شده است به طوری که ۳۴/۰.۳ دهم میلیمتر یعنی ۳۷ درصد افزایش صورت گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بیان کرد: طی پیش‌بینی‌های هواشناسی در خصوص وقوع سیلاب‌های بزرگ در حوضه‌های غرب و جنوب غرب، حجم تحقق یافته نیمه اول آذر در سد‌های شرکت حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب بوده که ۸۷ درصد آن مربوط به سد‌های کارون۴، گتوند و سیمره بوده و  جهت مدیریت بهینه مخازن نیمی از آن همراه با تولید انرژی رهاسازی شد.

آقابیگی تصریح کرد: به عبارت دیگر حوزه آبریز خلیج فارس و دریای عمان یکی از حوزه‌های مهم و تاثیر گذار در کشور است که حدود ۹/۵ درصد بارش آبی کشور را دریافت کرده است.

او گفت: در حوزه‌های آبریز فرعی در فاصله‌های ذکر شده بیشترین میزان بارندگی متعلق به آبریز پله رود در جنوب کشور معادل ۱۱۳ میلیمتر بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: باتوجه به اقدامات خوب صورت گرفته در بحث لایروبی‌ها و ساماندهی رودخانه‌ها با وجودافزایش قابل توجه سیلابی رودخانه‌ها خوشبختانه اقدامات موثر و تاثیر گذاری را شاهد بوده‌ایم.

آقابیگی اضافه کرد: در میان استان‌های کشور استان خوزستان، لرستان، گیلان، کهگیلویه و بویر احمد و البرز شاهد بیشترین میزان بارندگی دریافتی در نیمه دوم امسال در کشور بوده که بیشترین میزان بارندگی مربوط به استان خوزستان با ۱۱ درصد بارش نسبت به سایر استان‌های کشور بوده است.

او گفت: در نتیجه بارش‌های موثر نیمه دوم آذر ماه امسال چیزی حدود ۳۰ درصد به حجم آب‌های مخازن سد‌های کشور اضافه شده است به طوری که از ابتدای سال آبی امسال تا پایان آذر این میزان به ۷/۰۲ میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران آمادگی‌های لازم برای سازگاری با شرایط آب و هوایی ناشی از تغییر اقلیم در مجموعه وزارت نیرو در حال فراهم شدن است.

آقا بیگی در پایان افزود: در حال حاضر میزان متوسط آبگیری مخازن سد‌های کشور معادل ۵۲ درصد است و پیش بینی‌هایی هم برای حجم ورودی سیلاب‌های احتمالی و مهارسیلاب در فصول زمستان و بهار اتخاذ شده است.