۰ نفر

افت قیمت نفت با شیوع نوع دوم ویروس کرونا

۲ دی ۱۳۹۹، ۸:۴۰
کد خبر: 491838
افت قیمت نفت با شیوع نوع دوم ویروس کرونا

نگرانی‌ها بابت شیوع نوع دیگری از ویروس کرونا باعت شد که روز گذشته قیمت نفت روندی کاهشی را در پیش بگیرد و به زیر 50 دلار در هر بشکه سقوط کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، به طوری که روز گذشته، در زمان تنظیم این گزارش نرخ معاملات آتی شاخص برنت دریای شمال با حدود 5 درصد کاهش به 49 دلار و 69 سنت رسیده بود. قیمت شاخص نفتیWTI نیز بیش از 5 درصد کاهش داشت و به 46 دلار و 59 سنت تا زمان تنظیم این گزارش رسیده بود.

این ارقام، کمترین قیمت شاخص‌های نفت طی هفته‌های اخیر و پیش از اعلام کشف واکسن کروناست. حالا تحلیلگران بازار نفت می‌گویند اگر روند شیوع نوع دوم ویروس کرونا در کشورها کنترل نشود، باید منتظر کاهش بیشتر تقاضا برای انرژی و به تبع آن کاهش بیشتر قیمت‌ها بود. البته در مورد تأثیر واکسن‌های کشف شده فعلی بر نوع دوم ویروس کرونا باید منتظر بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی بود.در این زمینه خبرگزاری رویترز نیز نوشته است: «قیمت نفت در روز دوشنبه و اولین روز کاری هفته بازارها، بزرگترین سقوط روزانه از ماه ژوئن را تجربه کرد. کاهشی در حدود 3 دلار برای هر بشکه که نتیجه شیوع یک نوع جدید از کووید19 است. ویروس جدید کرونا که سریعاً انگلیس را تعطیل کرده و منجر به ایجاد محدودیت‌های شدیدتر در اروپا شده، نگرانی در مورد کاهش سرعت احیای تقاضا برای سوخت را هم رقم زده است.»جیووانی استاونوو، تحلیلگر بازار نفت به رویترز گفته است: «حالا گزارش‌ها از یک شکل جدید ویروس کرونا خطرناک بودن آن را نشان می‌دهد و بازار نفت مجدداً در آخرین روزهای سال 2020، حال و هوای روزهای ابتدایی این سال را گرفته است. پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند، تقاضای نفت اروپا مجدداً آسیب ببیند.»

او معتقد است: «سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند که مسیر تقاضای بالاتر برای نفت در حالی رقم خواهد خورد که دست‌انداز و بی‌ثباتی‌های زیادی در این مسیر همچنان ادامه خواهد داشت.»برنت که هفته گذشته برای اولین بار در میان خوشبینی ناشی از کشف و توزیع واکسن‌های کووید19 به بالای 50 دلار رسید، حالا با ویروس جدید تحت فشار است. ویروسی از نوع جدید کووید19 که گفته می‌شود تا 70 درصد بیشتر از نوع اصلی قابل انتقال است. این نوع دوم ویروس، کشورهای اروپایی، اسرائیل و کانادا را به بستن مرزهای خود با انگلیس سوق داده است. هنگ‌کنگ نیز قرار است همه پروازهای ورودی از انگلیس را ممنوع کند.

استفان برنوک از واسطه‌های نفتی به رویترز گفته است: «پیام روشن است: قیمت نفت هنوز به نسبت تقاضا و اطلاعات بازار بسیار زیاد است و همچنان در معرض بیماری همه‌گیر قرار دارد.»

بیکر هیوز این روند خوشبینی روزهای اخیر را در قالب افزایش دکل‌های حفاری نفتی در امریکا به تصویر می‌کشد. بر اساس آخرین گزارش این مؤسسه، تعداد دکل‌های نفت و گاز ایالات متحده، شاخص اولیه تولید آتی این کشور، در هفته منتهی به 18 دسامبر با هشت واحد افزایش به 346 رسید که بالاترین میزان از ماه مه است، که قیمت‌های نفت خام را منعکس می‌کند. قیمت‌هایی که بیش از 45 دلار در هر بشکه معامله شد و به بالاترین ارقام از اواخر ماه نوامبر رسیده بود. اما حالا نوع دوم ویروس کرونا ممکن است شرایط را تغییر دهد.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه روز شنبه گفت که تقاضای جهانی نفت هنوز 6-7 میلیون بشکه در روز کمتر از سطح قبل از بحران است و اوپک پلاس به همکاری خود در زمینه کاهش عرضه نفت و ثبات بخشی به بازار ادامه می‌دهد.

حالا اوپک پلاس در نشست ماه ژانویه 2021 خود با یک تراژدی جدید مواجه خواهد بود. این گروه متشکل از تولیدکنندگان نفت خام عضو وغیر عضو در اوپک، به‌تازگی تصمیم گرفته بودند که توافق کاهش تولید تاریخی نفت خود را در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی ۵۰۰ هزار بشکه در روز تسهیل کنند و برای بررسی تعدیل بیشتر در ماه‌های آینده نشست‌های ماهانه داشته باشند. بر این اساس، کاهش تولید روزانه تولیدکنندگان عضو ائتلاف اوپک پلاس از رقم ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در ماه ژانویه ۲۰۲۱ با افزایش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در ژانویه ۲۰۲۱ به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. اما با شیوع نوع دوم ویروس کرونا و محدودیت‌های بیشتر تردد که تقاضا برای نفت را کم می‌کند، ممکن است این تسهیل توافق منجر به کاهش بیشتر قیمت‌ها شود. به همین خاطر احتمال دارد این تسهیل تولید در ارقام پایین‌تری اتفاق بیفتد که خوشایند برخی از اعضا نظیر امارات و عراق نیست.

البته تنها بازار نفت نبود که به این شیوع واکنش نشان داد. بازارهای بورس اروپا، امریکا و آسیا هم به‌دنبال این خبر منفی شدند. به گزارش بلومبرگ، شاخص داوجونز 41 صدم درصد، اسن‌اند پی 500، 30 صدم درصد، یورو استاکس 2.76 صدم درصد، اف تی اس ای 100، 2.21 صدم درصد، داکس، 2.81 صدم درصد، ساچه، 2.65 صدم درصد و نیکی ژاپن هم 18 صدم درصد سقوط کردند.