۰ نفر

مدیر امور برنامه‌ریزی شرکت آب و نیرو؛

سدها برای مهار سیلاب‌های احتمالی آماده شده‌اند

۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۲۱:۴۷
کد خبر: 491227
سدها برای مهار سیلاب‌های احتمالی آماده شده‌اند

مدیر امور برنامه‌ریزی تولید و بازار آب و برق شرکت آب و نیرو گفت: سدها برای مواجهه با سیلاب‌های آتی آمادگی کامل دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ همزمان با بارش‌های اخیر، جریان سیلاب به‌طور کامل در مخازن سدهای بزرگ کشور مهار شد و حجم خالی مخازن سدها به ۲.۶ میلیارد متر مکعب رسید.

 "سیدمحمد موسوی کانی" مدیر امور برنامه‌ریزی تولید و بازار آب و برق شرکت آب و نیرو ضمن اعلام آمادگی کامل سدها برای مواجهه با سیلاب‌های آتی گفت: طی پیش‌بینی‌های هواشناسی در خصوص وقوع سیلاب‌های بزرگ در حوضه‌های غرب و جنوب غرب، حجم آورد تحقق یافته نیمه اول آذر در سدهای شرکت حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب بوده که ۸۷ درصد آن مربوط به سدهای کارون۴، گتوند و سیمره بوده و  جهت مدیریت بهینه مخازن نیمی از آن همراه با تولید انرژی رهاسازی شد.

وی افزود: حجم آورد سدهای شرکت از ابتدای سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹‌ تا نیمه اول آذر بالغ بر ۲ میلیارد مترمکعب بوده که ۳۸ درصد آن در نیمه اول آذر با وقوع بارش‌های اخیر تحقق یاقته است.

موسوی کانی با بیان اینکه از ابتدای سال آبی تاکنون نیروگاه‌های زیرمجموعه آب و نیرو حدود ۸۵۰ گیگاوات ساعت تولید انرژی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: با وقوع این بارش‌ها و ذخیره سازی مناسب در سدهای شرکت آب و نیرو و همچنین آمادگی واحدهای نیروگاهی، مدیریت مخازن به نحوی صورت خواهد گرفت تا با توجه به شروع فصل سرما و محدودیت سوخت نیروگاه‌های حرارتی بار دیگر نیروگاه‌های برق‌آبی نقش ویژه خود را در تأمین نیاز مصرف زمستان نشان دهند.

وزیر نیرو گفت: آمادگی‌های لازم برای سازگاری با شرایط آب و هوایی ناشی از تغییر اقلیم در مجوعه وزارت نیرو در حال فراهم شدن است.

«رضا اردکانیان» روز سه شنبه در حاشیه مراسم افتتاح ۲ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان پروژه های صنعت آب و برق برای سه استان کشور به صورت ویدئو کنفرانسی در محل ستاد وزارت نیرو و در پاسخ به سوالی گفت: موضوع مهندسی رودخانه و لایروبی رودخانه ها برای مقابله با سیلاب باید در بودجه عمومی مورد توجه بیشتری  قرار گیرد.