۰ نفر

طبق آخرین آمار علام شد؛

ثبت پنجمین هفته افزایشی قیمت نفت

۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۹:۴۷
کد خبر: 487781
 ثبت پنجمین هفته افزایشی قیمت نفت

علی رغم توافق اوپک پلاسی ها برای افزایش تولید از ابتدای سال 2021، قیمت سبد نفتی اوپک رکورد جدیدی در بالاترین قیمت 11 ماه گذشته ثبت کرد و به 47.45 دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش  اقتصادآنلاین  به نقل از فارس، وب سایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام در آخرین به روز رسانی خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج شنبه (۱۳ آذر) با ۷۸ سنت افزایش ۴۷.۴۵ دلار فروخته شده است.

این نوع نفت روز چهارشنبه (۱۲ آذر) ۴۶.۶۷ دلار در هر بشکه فروخته شده بود. به این ترتیب، قیمت سبد نفتی اوپک که 6 آذر ماه به بالاترین رقم تقریبا از ماه ژانویه رسیده بود، رکوردی جدیدی ثبت کرد و همچنان بالاترین رقم ۱۱ ماه گذشته را به خود اختصاص داده است.

قیمت سبد نفتی اوپک در ششم ژانویه به ۷۰.۸۷ دلار در هر بشکه رسیده بود که بالاترین قیمت سال ۲۰۲۰ به شمار می رود.

 بازارهای سرخ پوش هفته گذشته

معاملات هفته گذشته در بحبوحه آشفتگی سرمایه‌گذاران در آستانه نشست اوپک پلاس که در نهایت تصمیم می‌گیرند که آیا کاهش تولید را تمدید کنند یا نه، با کاهش شروع شد، اما امید به واکسن‌های کرونا کمک کرد تا همچنان کمتر از قیمت‌ها کاسته شود.

در ادامه هفته به علت به تعویق افتادن هم مذاکرات غیررسمی و هم مذاکرات رسمی اوپک و هم پیمانانش، روند قیمت نفت همچنان کاهشی ماند. 

در نهایت اوپک پلاس در روز پنج شنبه توافق کردند تا اندکی میزان تولید خود را از ماه ژانویه افزایش دهند اما بیشتر محدودیت های موجود عرضه را برای مقابله با تقاضای آسیب دیده از ویروس کرونا ادامه دهند.

 ثبت پنجمین هفته افزایشی قیمت نفت

هرچند انتظار می رفت با این توافق، قیمت نفت کاهش یابد اما همین که اوپک پلاسی ها پس از یک مذاکره طولانی توانسته بودند بر سر گام های بعدی توافق کاهش تولید به نتیجه برسند، خود سیگنال مثبتی ارزیابی می شد.

همچنین انتظار برای اعلام یک بسته محرک اقتصادی در آمریکا و خبرهای تولید و توزیع واکسن کرونا سبب شد تا خبرهای مربوط به افزایش عرضه و بالا رفتن تعداد مرگ و میرهای ناشی از کرونا نادیده گرفته شود و قیمت نفت در معاملات روز جمعه، آخرین روز کاری بازارهای جهانی، بیش از یک درصد افزایش یابد اما همچنان زیر ۵۰ دلار در هر بشکه معامله شود.

هر بشکه نفت برنت با ۵۴ سنت افزایش ۴۹.۲۵ دلار فروخته شد که بالاترین رقم از اوایل ماه مارس به شمار می رود.

نفت خام آمریکا نیز با ۶۲ سنت افزایش ۴۶.۲۶ دلار در هر بشکه معامله شده است.

هر دوش شاخص نفتی پنجمین هفته متوالی افزایشی را ثبت کردند و نفت برنت 1.7 درصد و نفت خام آمریکا ۱.۹ درصد افزایش ارزش را تجربه کردند.

اوپک پلاسی ها و سرنوشت «توافق کاهش تولید»

کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی موسوم به اوپک پلاس  متعهد شدند تا در ماه می (۲۰۲۰) ۹.۷ میلیون بشکه در روز از تولید خود بکاهند تا به فزونی عرضه بسیاری که در بازار پس از شیوع کرونا و اعمال قرنطینه وجود داشت، پایان دهند.

بهبود تقاضا برای نفت آغاز شده و این امر سبب شد تا این گروه تصمیم بگیرد که تولید خود را در ماه آگوست (۲۰۲۰) به ۷.۷ میلیون بشکه در روز برساند که سهم اوپک ۴.۸۶۸ میلیون بشکه در روز است.

قرار بود از ماه ژانویه (۲۰۲۱) بالغ بر ۲ میلیون بشکه دیگر افزایش عرضه صورت بگیرد.

با افزایش عرضه اوپک و شمار مبتلایان به ویروس کرونا که به تقاضا برای نفت آسیب زده است، قیمت نفت در اکتبر ۱۱ درصد افت کرد و به ۳۷ دلار در هر بشکه رسید، این امر سبب شده است تا تحلیل های مختلفی در مورد ادامه توافق کاهش تولید ارائه شود.

نشست های رسمی و غیررسمی اوپک پلاس در هفته گذشته برگزار شد که هر کدام یک روز به تعویق افتاد زیرا اعضا نتوانستند به توافق برسند.

این امر سبب شد تا سخنگوی کرملین اعلام کند اختلافات شدید همانند آنچه در اوایل سال 2020 وجود داشت، میان روسیه و اوپک وجود ندارد و رئیس جمهور روسیه هیچ برنامه برای تماس با پادشاه عربستان پیش از برگزاری نشست اوپک پلاس در روز سه شنبه ندارد.

در نهایت، اوپک پلاس بر سر افزایش ماهانه ۵۰۰ هزار بشکه در روز از ماه ژانویه توافق کردند.

پیش بینی قیمت ۴۵ دلاری برای نفت در سال ۲۰۲۱

موسسه رتبه‌بندی فیچ پیش بینی کرد به دنبال تصمیم اوپک پلاس برای افزایش تولید ۵۰۰ هزار بشکه در روز ماهانه از ژانویه ۲۰۲۱، متوسط قیمت نفت در سال آینده به ۴۵ دلار در هر بشکه برسد.

به گفته مدیر ارشد این موسسه، خبرهای مربوط به واکسن کرونا قیمت نفت را در پایان ماه گذشته، بالا برد و این حقیقت که اوپک پلاس پس از مذاکرات طولانی، بر سر گام‌های بعدی توافق کاهش تولید به توافق رسیدند، کمک کرد تا قیمت ها در هفته گذشته در همان سطح بماند.

با این حال، این شرایط به زودی تغییر می کند چراکه چالش های در مورد توزیع واکسن و حقیقت این امر که نفت بیشتری در سال آینده ناشی از تصمیم اوپک پلاس به بازار روانه می شود، خود را نشان خواهد داد و اینها بدون در نظر گرفتن افزایش تولید نفت لیبی است که از توافق اوپک پلاس مستثنی است.

 کمترین قیمت سبد نفتی اوپک

با این حال، کمترین قیمت نفت اوپک تاکنون در روز چهارشنبه (سوم اردیبهشت ماه) برابر با ۱۲.۲۲ دلار در هر بشکه رقم خورد.

پیش از این، کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال جاری میلادی در روز پنج شنبه (۱۳ فروردین) با ۱۰ دلار و ۴۴ سنت افت به ۱۶.۸۷ دلار در هر بشکه رسیده بود.

این قیمت، کمترین رقم از زمان معرفی سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۰۵ به شمار می رفت. سبد نفتی اوپک در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۵ با نفت‌های نفت سنگین ایران، صحرای الجزایر، گیراسول آنگولا، دجنو کنگو، زفیرو گینه و رابی لایت گابن معرفی شد.

نفت‌های عراق کویت، لیبی، نیجریه، عربستان، امارات، نیجریه و ونزوئلا نیز به آن اضافه شدند.

سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به ۴ دسامبر یعنی جمعه ۱۴ آذر، ۴۶.۸۲ دلار در هر بشکه فروخته شد.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.