۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

نگاه نفت به اوپک پلاس/ آینده طلای سیاه روشن می‌شود؟

۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۹:۵۰
کد خبر: 486192
نگاه نفت به اوپک پلاس/ آینده طلای سیاه روشن می‌شود؟

نشست روز گذشته اوپک برخلاف پیش بینی ها نسبتا بدون چالش به پایان رسید و اکنون همه نگاه ها به سمت اوپک پلاس است. زیرا فقط موافقت اوپک پلاس می تواند به تعهد کاهش تولید مهر تایید بزند تا بازار نفت با افزایش عرضه و کاهش قیمت مواجه نشود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، صد و هشتادمین نشست اوپک در شرایطی روز دوشنبه برگزار شد که اختلاف اعضا، رسیدن به توافقی جهت تمدید کاهش تولید ۷.۷ میلیون بشکه‌ای نفت برای ۳ ماه اول سال اینده میلادی را سخت‌تر کرده بود. اتفاقی که باعث شد قیمت نفت با ۰.۵ درصد کاهش، به ۴۸ دلار در هر بشکه برسد و حتی پیش بینی می‌شود در صورت عدم توافق تولیدکنندگان اوپک پلاس درباره تمدید محدودیت عرضه، قیمتها  حداکثر ۱۰ درصد سقوط کنند.

هرچند با وجود تمام اختلافات، اوپکی‌ها شب گذشته جلسه‌ای نسبتا موفقیت آمیز داشتند. جلسه ای که چهار ساعت به طول انجامید و هرچند در آن گلایه هایی از سوی برخی از اعضا نسبت به عدم مراعات سهمیه از سوی برخی اعضای دیگر مطرح شد، اما این موضوع مانع تصمیم اوپک درمورد تمدید کاهش تولید نبود.

آنچه که بیشتر از همه باعث نگرانی اوپک شده عدم همکاری اوپک پلاس (روسیه، مکزیک، جمهوری آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی، قزاقستان، برونئی، و عمان) است. زیرا اگر امروز (سه شنبه) اوپک پلاس با تعهد کاهش تولید به میزان 7.7 میلیون بشکه موافقت نکند، اوپکی ها نیز حاضر به اجرای این تعهد نخواهند شد و همین موضوع آینده طلای سیاه را تاریک می‌کند.

زیرا حتی با فرض کشف واکسن کرونا، ذخایر نفتی بسیار بالا هستند و تقاضای موجود در جهان پاسخگوی ذخایر نخواهند بود. بنابراین قیمت نفت همچنان روندی رو به کاهش خواهد داشت که این موضوع برای کشورهایی که بودجه وابسته به نفت دارند بسیار نگران کننده است.

در میان کشورهای اوپک پلاس، مخالفت روسیه و قزاقستان برای تمدید کاهش تولید مطرح است و قزاقستان می خواهد کاهش تولید را ادامه ندهد و همان کاهش ۵.۵ میلیون بشکه در روز ملاک عمل باشد.  زیرا بر اساس توافق اولیه قرار بود از اول سال ۲۰۲۱ تا اوریل ۲۰۲۲ کاهش تولید به ۵.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

در هر حال باید منتظر ماند و دید این بار هم اوپک پلاس همپای اوپکی ها با تمدید تعهد کاهش تولید موافقت می‌کند یا ساز مخالف می‌زند و بازار جهانی نفت را با چالش های جدیدی رو به رو می کند.