۰ نفر

معاون اسبق وزیر نفت:

پیش‌بینی نفت ۴۰دلاری در بودجه‌۱۴۰۰ قابل تحقق است

۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۳۵
کد خبر: 485011
پیش‌بینی نفت ۴۰دلاری در بودجه‌۱۴۰۰ قابل تحقق است

معاون اسبق وزیر نفت با اشاره به ریسک‌های موجود در بازار نفت در شرایط فعلی، ‌گفت: از همین رو پیش‌بینی نفت ۴۰ دلاری در بودجه ۱۴۰۰ قابل تحقق است و منطقی به نظر می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «مهدی حسینی» امروز (پنجشنبه) با بیان اینکه در ماه آوریل که قیمت نفت منفی شد پیش‌بینی می‌کردیم که در ماه‌های نوامبر و دسامبر، ‌ قیمت نفت به ۵۰ دلار در هر بشکه نزدیک شود، افزود: با توجه به شرایط بازار و ریسک‌های موجود در آن، قیمت ۴۰ دلار با توجه به فاندامنتال‌ها (تحولات بنیادی اقتصادی) و اصول فعلی عدد منطقی برای بودجه سال آینده به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: نکته مهم آن است که برای تعیین قیمت نفت باید در بازار به عرضه و تقاضا توجه شود. این در حالی است که ماه‌های زیادی عرضه در بازار به دلیل کاهش رشد اقتصادی به ویژه در چین، هند، کره و ... با کاهش همراه بود.  

حسینی با تاکید بر اینکه کرونا مهمترین گرفتاری که برای اقتصادهای دنیا به وجود آورد، گفت: کوچک‌کردن اقتصاد و کاهش رشد اقتصادی باعث شد تا تقاضا برای نفت با چالش مواجه شود. حتی اقتصادهای بزرگ مانند آمریکا نیز در ۹ ماه گذشته کاهش پیدا کرد در حالی که بازار در ماه‌های اول همه‌گیری کرونا با نرخ عرضه ثابتی نفت را در بازار می‌ریخت. موضوعی که باعث سقوط سریع قیمت نفت شد و نفت برنت از بالای ۶۰ دلار به زیر ۱۶ دلار رسید.

به گفته حسینی علاوه بر تاثیر مستقیم شیوع کرونا بر بازار نفت، ‌ بخشی از این افت قیمت مربوط به شوک ناشی از این اتفاق بود زیرا بازار نفت نسبت به شوک بسیار حساس است.

وی با بیان اینکه این عوامل در مجموع باعث شد تا عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد، افزود: در کنار کرونا، مسابقاتی با انگیزه‌های سیاسی بین تولیدکنندگان بزرگ به وجود آمد و افزایش تولید بالا گرفت تا آنجا که در مقطعی، ‌ تولید آمریکا به بالای ۱۴ میلیون بشکه در روز، تولید روسیه به بالای ۱۱ میلیون بشکه در روز و تولید عربستان نیز به بالای ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز رسید و جمع تولید این ۳ کشور از جمع تولید اوپک بیشتر شد.

رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ادامه داد: کوچک شدن اقتصادها به دلیل شیوع کرونا، کاهش تقاضا برای نفت و کاهش قیمت نفت باعث شد تا تولید در نفت‌های گران قیمت مانند نفت شیل آمریکا کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از کرونا بالاتر از ۱۲۰۰ دکل در بخش شیل فعال بود، گفت:‌ امروز این تعداد به کمتر از ۳۰۰ دکل رسیده است. شرکت‌هایی که از این میادین نفت تولید می‌کردند سرعت تولید را کاهش دادند و ۸ میلیون تولید شیل آمریکا به نصف رسید.

حسینی افزود: هزینه تولید نفت شیل در ۵ منطقه آمریکا بین ۳۵ تا ۷۰ دلار است و با نفت ۲۰ دلاری امکان تولید برای آنها وجود نداشت. این موضوع باعث خروج بخشی از تولیدات نفت از بازار شد.

وی ادامه داد: نکته دوم تفاهماتی بود که بین اوپک و اوپک پلاس برای کاهش تولید شکل گرفت. بر اساس این توافق اعضای اوپک بالای ۳۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کردند تولید خود را به حدود ۲۰ میلیون کاهش دادند.

به گفته معاون اسبق وزیر نفت، کنترلی که اوپک پلاس در بازار به وجود آورد در کنار کاهش‌های اجباری تولید نفت‌های گران قیمت، عرضه را کاهش داد.  

وی با تاکید بر اینکه کشورهایی در این مقطع با نفت‌های ارزان، ذخایر خود را بالا بردند، گفت: پر بودن ذخایر یکی از عوامل فشار بر قیمت نقت است. از سوی دیگر چون عرضه کاهش پیدا کرد، نفت افزایشی شد و امروز شاهد ۴۶ دلار برای نفت برنت هستیم.

حسینی افزود: در ماه‌های آینده به دلیل زمستان و سردی هوا که تقاضا را بالا می‌برد می‌توانیم به نفت ۵۰ دلاری نزدیک شویم.

وی با اشاره به اینکه در فصل بهار کمترین تقاضا وجود دارد و قیمت پایین می آید، ادامه داد: اما اگر کرونا با ساخت واکسن کنترل شود، در تابستان به خاطر شروع گرما که مصرف انرژی را بالا می‌رود و افزایش سفرهای تابستانی در سراسر جهان، قیمت‌ها افزایش خواهد داشت.

رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی تاکید کرد: اگر ما فرض را بر این بگذاریم که کرونا کنترل شده ومسایل اقتصادی دنیا حل شود و شاهد تقاضای بیشتری باشیم، عرضه افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: اگر تعادل در بخش عرضه و تقاضا متناسب رشد کند، در کل ۴ فصل متوسط سال آینده، ۴۰ دلار عدد منطقی برای قیمت نفت خواهد بود و شاید از ۴۰ دلار هم بالاتر برود.

حسینی به تاثیر نتایج انتخابات آمریکا بر بازار نفت نیز اشاره کرد و افزود: بحث برداشته شدن تحریم‌ها و بازگشت نفت ایران به بازار بر روی قیمت‌ها تاثیر خواهد داشت اما در مجموع نفت زیر ۴۰ دلار انتظار نمی‌رود.  

وی با اشاره به اینکه ایران بعد از برداشته‌شدن تحریم‌ها باید به دنبال بازپس گیری سهم خود از بازار نفت باشد، ‌ ادامه داد: بازار گرفتنی است و مثل حق می‌ماند بنابراین کسی که بازار را گرفته پس نمی‌دهد.

معاون اسبق وزیر نفت با تاکید بر اینکه باید در بازاریابی، فعال عمل کنیم، گفت: مشتریان سنتی که پالایشگاه‌های خود را با نفت ایران ساخته‌اند، ‌بهترین گزینه‌ها برای صادرات نفت ایران به شمار می‌روند.