۰ نفر

با اعلام نتایج موفق آزمایش واکسن کووید ۱۹؛

قیمت نفت روند صعودی پیدا کرد

۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۳
کد خبر: 484963
قیمت نفت روند صعودی پیدا کرد

قیمت نفت هفته جاری با اعلام نتایج موفق آزمایش واکسن کووید ۱۹ سومین شرکت داروسازی، روند صعودی پیدا کرده و به بالاترین حد خود در چند ماه گذشته رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روند صعودی قیمت نفت ممکن است برای مدتی ادامه پیدا کند اما بازار باید در حساب باز کردن روی روند صعودی بدون توقف قیمتها احتیاط کند. قیمتهای نفت پس از این که شرکت داروسازی استرازنکا اعلام کرد که واکسن کووید ۱۹ این شرکت می تواند تا ۹۰ درصد نتیجه بخش باشد، جهش پیدا کردند و به بالاترین حد  در سه ماه اخیر رسیدند. این سومین واکسنی است که نتایج موفقیت آمیزی داشته است و می تواند ارزانتر ساخته و راحتتر از رقیبانش توزیع شود. پیش از این شرکتهای فایزر و بایو ان تک و مُدرنا از ساخت واکسنهای موفق خبر داده بودند.

معامله گران با پیش بینی بهبود تقاضا پس از کمپین موفقیت آمیز واکسن کووید ۱۹، قراردادهای جدیدی را گشودند و مدیران صندوقهای سرمایه به خرید پرداختند. مجموع خریدهای صورت گرفته در قراردادهای نفت و فرآورده های نفتی طی دو هفته گذشته به ۵۳۹ میلیون بشکه رسید که بالاترین میزان از ابتدای سپتامبر تاکنون بوده است.

تقاضای خرید به نفت منحصر نبوده است. تحلیلگران بانک امریکا جمعه گذشته اعلام کردند معامله گران پس از انتشار اخبار مربوط به واکسنهای شرکت مُدرنا و فایزر، ۲۷ میلیارد دلار به صندوقهای سرمایه و سهام صنایعی که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا متحمل شده اند از جمله انرژی، بانکداری و سفر سرازیر کردند. اما این بانک نسبت به خوش بینی بیش از حد هشدار داد.

در واقع صعود قیمت نفت و سهام تحت تاثیر خوش بینی به ساخت واکسن کووید ۱۹ بوده و هر چه افزایش قیمت بر اساس این خوش بینی بیشتر شود، احتمال اصلاح آن افزایش بیشتری پیدا می کند.

به نظر می رسد که مشکل اینجاست که معامله گران تحت تاثیر اخبار اثربخشی واکسنهای ساخته شده قرار گرفته اند اما اثربخشی و ایمنی تازه شروع ماجراست. توزیع سریع مسئله مهم دیگر برای موفقیت واکسن بوده و گستردگی توزیع واکسن هم حائز اهمیت است. این پروسه که مدیر برنامه واکسیناسیون دولت آمریکا اعلام کرده ممکن است اوایل دسامبر آغاز شود، حداقل چند ماه طول خواهد کشید تا واکسیناسیون به حد کافی انبوه باشد تا اوضاع متفاوتی را ایجاد کند.

به عبارت دیگر همچنان چند ماه دیگر تا بهبود تقاضا برای نفت و احیای قیمتها به مدت طولانیتر از ۲۴ ساعت فاصله وجود دارد. البته به شرطی که واکسنهای تایید شده عوارض جانبی جدی نداشته باشند که در این صورت آسیب جدیدی به نفت و بازارهای دیگر وارد خواهد شد.

در این بین، اوپک با سیگنالی که درباره تمدید محدودیت عرضه فعلی در سال ۲۰۲۱ ارسال کرده، به فضای مثبت در بازار نفت کمک کرده است اما باید دید این تمدید چند ماهه خواهد بود. نشست وزیران اوپک و اوپک پلاس روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

اخبار منتشره از چین هم عامل دیگری بود که از قیمتهای نفت در معاملات هفته جاری حمایت کرد. ذخایر نفت این کشور با بهبود تقاضای داخلی و کاهش واردات، کاهش پیدا کرده است. ذخایر نفت چین که تقریبا ظرفیتش به حد تکمیل رسیده است، مایه نگرانی معامله گران نفت بوده و بنابراین خبر کاهش سطح آنها مورد استقبال بازار قرار گرفت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اوضاع فعلی به وفق بازار نفت است. شرکتهای داروسازی به اطلاع رسانی درباره پیشرفت تولید واکسن ادامه می دهند و اگر اوپک پلاس تصمیم بگیرد افزایش تولید نفت را بیش از سه ماه به تاخیر بیاندازد، روندی صعودی قیمتها یک یا دو هفته ادامه خواهد داشت. اما این روند سرانجام زمانی که معامله گران به بازبینی واقعیتهای موجود بپردازند، به پایان خواهد رسید. هر چه زودتر بازیگران بازار به این حقیقت برسند، افت شدید قیمت نفت بر اثر واکنش معامله گران وحشت زده کمتر خواهد بود.