۰ نفر

بازخوانی حملات یمن به تاسیسات نفتی عربستان؛

ارزش سهام آرامکو کم شد

۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۵
کد خبر: 484367
ارزش سهام آرامکو کم شد

حملات یمنی‌ها به تاسیسات شرکت آرامکو که به طور گسترده از سال گذشته شروع شد علاوه بر آسیب به زیرساخت‌های نفتی این کشور، ارزش سهام این شرکت را کاهش داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، اردیبهشت سال ۹۸ یمنی‌ها ۱۹ نقطه از دو پالایشگاه آرامکو را هدف حملات پهپادی قرار دادند. این حملات به دو مرکز تولید نفت شرکت آرامکو در استان «بقیق» و «هجره خریص» انجام شد و در نتیجه این حملات، تولید روزانه ۵.۷ میلیون بشکه نفت را که نیمی از کل تولید نفت عربستان و ۶ درصد نفت جهان را تشکیل می‌دهد، تحت تأثیر قرار داد. به این ترتیب انتقال نفت به بحرین نیز متوقف شد. تا پیش از حمله نیروهای یمنی به تأسیسات نفتی آرامکو، روزانه بین ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار بشکه نفت خام از عربستان به شرکت نفت بحرین موسوم به بابکوکو انتقال داده می‌شد.

نیروهای یمنی بهمن ماه سال گذشته، هم تأسیسات آرامکو در منطقه جیزان را مورد هدف قرار دادند که به تأیید مقامات سعودی نیز رسید. این حملات در حالی انجام شد که این غول انرژی دنیا قصد داشت تا ۲ درصد از سهام خود را در بورس عرضه کند که می‌توانست درآمد ۴۰ میلیارد دلاری برای این شرکت در پی داشته باشد. ارزش کل این شرکت نفتی ۱.۵ تریلیون دلار ارزیابی شده و ارزشمندترین شرکت دنیا به شمار می‌رود.

پس از حملات گسترده یمن به تأسیسات آرامکو، برخی منابع اعلام کردند که عرضه سهام این شرکت به تعویق افتاده و در سال ۲۰۱۹ میلادی انجام نمی‌شود.

خطر بیخ گوش آرامکو / پاشنه آشیل اقتصاد عربستان در گِل

عرضه سهام سعودی آرامکو مهم‌ترین رکن برنامه اصلاحات اقتصادی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است و هدف از آن، فراهم کردن میلیاردها دلار پول برای کمک به تنوع‌بخشی به اقتصاد این کشور است. یاسر الرمیان، رئیس هیئت مدیره آرامکو، پس از حمله نیروهای یمنی اعلام کرده بود ظرف یک سال این شرکت برای عرضه عمومی سهام خود آماده می‌شود. پیش از آن قرار بود عرضه سهام آرامکو در ماه نوامبر ۲۰۱۹ انجام و طی آن، یک درصد از سهام آرامکو در بازار بورس داخلی عربستان عرضه شود. دولت عربستان قصد داشت در نهایت ۵ درصد از سهام آرامکو را به قیمت ۱۰۰ میلیارد دلار بفروشد.

شرکت نفت عربستان سعودی، آرامکو قیمت سهام خود برای عرضه اولیه را در بالاترین سطح محدوده تعیین شده قبلی، یعنی ۳۲ ریال (۸.۵۳ دلار) به ازای هر سهم قرار داد که این ارزش کل فروش سهام این شرکت در عرضه اولیه آن را به رکورد تاریخی ۲۵.۶ میلیارد دلار می‌رساند. با این قیمت‌گذاری ارزش کل سهام ارائه شده در عرضه اولیه آرامکو از رکورد ۲۵ میلیارد دلاری عرضه اولیه سهام شرکت علی‌بابا در سپتامبر ۲۰۱۴ هم فراتر می‌رفت.

با اینکه قیمت اعلام شده سهام برای عرضه اولیه آرامکو در بالاترین سطح محدوده ۳۰ تا ۳۲ ریالی توافق شده قبلی اعلام شد، اما ارزش کل شرکت که حالا ۱.۷ تریلیون دلار اعلام شده است، از آن‌چه عربستان قبلاً در نظر داشت بسیار پایین‌تر است. در حالی که قبلاً قرار بود ارزش اولیه آرامکو ۲ تریلیون دلار اعلام شود، کاهش علاقه بین‌المللی به این عرضه اولیه باعث شد که عربستان مجبور به لغو برنامه بازاریابی خود در نیویورک و لندن شود.

بالاخره عرضه سهام کلید خورد

با وجود اینکه قبلاً اعلام شده بود که این شرکت سهام خود را در سال ۲۰۱۹ میلادی عرضه نمی‌کند، اما عرضه سهام برای سرمایه‌گذاران حقوقی در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹ میلادی آغاز و در ۴ دسامبر به پایان رسید.

در ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام شد که سهام شرکت سعودی آرامکو عربستان با ۲ درصد کاهش، به پایین‌ترین حد خود از زمان عرضه عمومی آن در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی رسید. آرامکو در حالی این افت و خیزها را تجربه می‌کرد که شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای نفت، نرخ طلای سیاه را در سراشیبی قرار داد و ضربه نهایی را به اقتصاد نفتی عربستان وارد کرد و رؤیای اقتصاد چند وجهی بر باد رفت.

صبح دیروز بار دیگر یمن با موشک قدس ۲ به ایستگاه توزیع شرکت نفتی سعودی آرامکو در شهر جده کنار دریای سرخ عربستان سعودی شلیک کرده‌اند. هر چند تا لحظه نگارش این گزارش اطلاعات دقیقی از میزان خسارات وارد شده در دست نیست، اما پیش بینی می‌شود با توجه به اینکه پاندومی کرونا تشدید و نرخ نفت نیز رو به کاهش دارد و از طرفی درآمدهای نفتی عربستان کاهش یافته است، چنین اقدامی تأثیر قابل توجهی بر اوضاع اقتصادی این کشور بگذارد. از طرفی به گفته کارشناسان می‌تواند موجب افزایش ریسک سرمایه گذاری‌های جدید داخلی و خارجی شود.