۰ نفر

از سال آینده؛

مصرف‌کنندگان بالای یک مگاوات برق خود را از بورس می‌خرند

۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۲۱
کد خبر: 483804
مصرف‌کنندگان بالای یک مگاوات برق خود را از بورس می‌خرند

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی گفت:‌ در شرایط فعلی کشور که دولت شدیدا درگیر ویروس کرونا است مدیران صنعت برق نباید منتظر منابع خزانه باشند و باید منابع درآمدی جدید ایجاد کنند.

به گزارش  اقتصادآنلاین ، ناصر اسکندری در جریان بازدید از نیروگاه شهید سلیمی نکا با تاکید بر اینکه به هر طریق ممکن در تلاش برای تأمین نقدینگی مورد نیاز صنعت برق هستیم، گفت: در چند سال گذشته درآمدهای این صنعت از محل فروش برق مستقیماً وارد خزانه می‌شود که ظرف دو و سه ماه اخیر بر اثر بروز برخی اتفاقات تأمین منابع مورد نیاز صنعت برق مطابق نیاز صورت نگرفته است.

وی افزود: همواره بر لزوم اصلاح اقتصاد صنعت برق و عدم اتکای آن به بودجه کشور تاکید شده اما این مهم هیچگاه محقق نشده است؛ ولی در حال حاضر جبر محیطی ما را وادار به انجام این مسئله اساسی کرده است. در شرایط فعلی باید چنین نگاهی داشته باشیم که بایستی این صنعت، اقتصاد خود را در فضای دیگری سروسامان بدهد.

اسکندری با تاکید بر اینکه صنعت برق باارزش‌ترین کالای قابل خرید و فروش در کشور را تولید و عرضه می‌کند، ادامه داد: بنابراین باید این کالا را به خوبی و اقتصادی عرضه کنیم. در حال حاضر مهم است که چگونه این برق را در بورس و بازار ارائه می‌کنیم و قیمت حاصل از آن را با هوشمندی دنبال کنیم. باید به دنبال کاهش هزینه و راهکارهایی همچون قراردادهای دو جانبه و سایر روش‌های درآمدزایی در این بخش برویم.

این مقام مسئول صنعت برق را اصلی‌ترین زیرساخت و پیش نیاز تمامی خدمات کشور برشمرد و اظهار داشت: صنعت برق حرارتی افتخارات بزرگی در حوزه‌های فنی کسب کرده است که انصافاً هر یک از آن بار آموزشی برای دانشگاه‌ها دارد و در فضای علمی کشور قابل ارائه است، بنابراین بایستی این توانمندی و افتخارات را در حوزه‌های دیگر به‌ویژه در زمینه سامان‌دهی اقتصاد برق آغاز کنیم.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی گفت: در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا شاید این بخش اولویت اول دولت نباشد ولی ما هم نمی‌توانیم این صنعت حیاتی را که وقفه‌ناپذیر است تعطیل کنیم. در بخش تولید ما نمی‌توانیم تنها به مسئله حقوق اکتفا کنیم؛ چرا که بخش تعمیرات اساسی و سرویس و نگهداری از نیروگاه به عنوان یک موجود زنده صنعت برق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای انجام تعمیرات نیروگاه‌ها شاید نتوانیم همانند گذشته به منابع خزانه امیدوار باشیم، اما آزادی عمل فراوانی برای انجام اینگونه اقدامات وجود دارد و باید منابع جدیدی را برای صنعت برق ایجاد کنیم. همان مسئله مهمی که در دوره‌های قبلی محقق نشد ولی جبر محیط ایجاب می‌کند که امروز به سمت این بخش حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سالیان متمادی است که قیمت فروش برق بسیار پایین‌تر از قیمت تمام شده است، عنوان کرد: تا پیش از این بر اساس یک امر نانوشته نیروگاه‌های دولتی به سمت بورس نمی‌رفتند، ولی در حال حاضر توصیه مهم ما این است که نیروگاه‌های دولتی حتماً به این سمت و سو حرکت کنند؛ کما اینکه با پیشنهادات صنعت برق و تصویب هیئت دولت مقرر شده است تا مصرف کنندگان بزرگ بالای پنج مگاوات برق خود را از بورس خریداری کنند.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی عنوان کرد: بر اساس تکلیف دولت از سال آینده مصرف کنندگان بالای یک مگاوات نیز باید برق خود را از بورس خریداری کنند، بنابراین باید از همین امروز آمادگی لازم برای عرضه برق در بورس داشته باشیم.

اسکندری خواستار ورود نیروگاه‌های دولتی به قراردادهای دوجانبه شد و افزود: بایستی از فرصت‌های پیش‌رو که به خوبی می‌تواند در سامان‌دهی اقتصاد برق اثرگذار باشد، استفاده کنیم.