۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رکورد در رشد انرژی‌های تجدیدپذیر با وجود بحران کرونا

۲۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۱۴
کد خبر: 480811
رکورد در رشد انرژی‌های تجدیدپذیر با وجود بحران کرونا

با وجود ضربه ویروس کرونا به سوخت‌های فسیلی بر اثر کاهش تقاضا، انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر جهان به سرعت در حال گسترش ظرفیت‌های خود هستند و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 90درصد از کل افزایش ظرفیت انرژی را به خود اختصاص دهند.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر تقریبا 90درصد از افزایش در کل ظرفیت انرژی در سال 2020 در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد و در سال 2021 به سریع‌ترین رشد خود در شش سال اخیر دست خواهد یافت.

بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، بر خلاف کاهش چشمگیر در بسیاری از بخش‌های انرژی مانند نفت، گاز و زغال‌سنگ بر اثر بحران کووید-19، انرژی تجدیدپذیر در سال جاری به میزان قابل توجهی در حال رشد است.

بر اساس پیش‌بینی‌های گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در خصوص انرژی‌ تجدیدپذیر در سال 2020، گسترش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در سراسر جهان، که توسط چین و ایالات متحده هدایت می‌شود، در سال جاری به سطح رکورد تقریبا 200گیگاواتی افزایش خواهد یافت.

این افزایش، که تقریبا 90درصد از کل ظرفیت جهانی را نشان می‌دهد، توسط باد، نیروی برق آبی و انرژی خورشیدی هدایت می‌شود.

حتی رشد قوی‌تری نیز در راه است. بر اساس این گزارش، هند و اتحادیه اروپا، با افزایش حدود 10درصدی در ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در سال آتی، سریع‌ترین رشد را از سال 2015 خواهند داشت.

این مورد در نتیجه راه‌اندازی پروژه‌های به تاخیر افتاده ساخت و ساز و زنجیره‌های تامین به دلیل بیماری همه‌گیر مختل شده بوده است. پیش‌بینی می‌شود هند با افزایش دو برابر سالانه از سال 2020، بزرگترین مشارکت را در ترقی انرژی تجدیدپذیر در سال 2021 داشته باشد.

مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: "انرژی تجدیدپذیر در حال مبارزه با مشکلات ایجاد شده بر اثر بیماری همه‌گیر بوده، و در حالی که سوخت‌های دیگر دچار چالش هستند، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد."

"انعطاف‌پذیری و چشم‌اندازهای مثبت این بخش به وضوح توسط ادامه اشتیاق قوی از سوی سرمایه‌گذاران منعکس می‌شود و آینده آن با اضافه کردن ظرفیت‌های جدید در سال جاری و سال آینده درخشان‌تر به نظر می‌رسد."

طی 10 ماه نخست سال 2020، چین، هند و اتحادیه اروپا، مزایده ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در سراسر جهان را 15درصد بیشتر نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته هدایت کرده، که رکورد جدیدی از انتظارات تقاضای قابل توجه برای انرژی تجدیدپذیر در میان‌مدت و بلندمدت را نشان می‌دهد.

در عین حال، سهم تولیدکنندگان تجهیزات انرژی تجدیدپذیر و توسعه‌دهندگان پروژه که در فهرست عرضه شده قرار دارند، از اکثر شاخص‌های اصلی بازار سهام و کل بخش انرژی بهتر عمل کرده‌اند. تا ماه اکتبر، سهام شرکت‌های خورشیدی در سراسر جهان از دسامبر 2019 بیش از دو برابر شده است.

با این حال، سیاست‌گذاران هنوز هم برای حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر باید قدم‌هایی بردارند. در پیش‌بینی اصلی گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده که به پایان رسیددن محرک‌ها در بازارهای اصلی و عدم قطعیت‌های ناشی از آن منجر به کاهش اندکی در افزایش ظرفیت‌های انرژی تجدیدپذیر در سال 2022 می‌شود. اما اگر کشورها به موقع به این عدم قطعیت‌های سیاست‌گذاری بپردازند، تخمین زده می‌شود که افزایش ظرفیت‌های جهانی انرژی خورشیدی و باد هر کدام تا 25درصد در سال 2022 رشد کنند.

عوامل حیاتی تاثیرگذار بر سرعت گسترش، تصمیمات سیاسی در بازارهای کلیدی مانند چین، و حمایت موثر برای پنل‌های خورشیدی، که تحت تاثیر این بحران، از آنجا که خانوارها و مشاغل، سرمایه‌گذاری‌ها را در اولویت قرار داده‌اند، قرار گرفته، است.

تحت شرایط مطلوب سیاست‌گذاری، افزایش ظرفیت سالانه انرژی خورشیدی می‌تواند به سطح رکورد 150گیگاواتی تا سال 2022 برسد؛ که برابر با رشد تقریبا 40درصدی تنها در طول سه سال است.

دکتر بیرول گفت: "انرژی‌های تجدیدپذیر در برابر بحران کووید-19 مقاوم بوده، اما در برابر عدم قطعیت خط مشی اینگونه نیست. دولت‌ها می‌توانند برای کمک به بهبودی پایدار و تسریع در روی آوردن به انرژی پاک با این مسئله مقابله کنند."

این گزارش برآورد می‌کند که برق تولید شده توسط تکنولوژی انرژی تجدیدپذیر در سال 2020 در سطح جهانی 7درصد افزایش می‌یابد.

با این حال، انرژی تجدیدپذیر در خارج از بخش برق، از تاثیرات بحران کووید-19 رنج می‌برند. سوخت‌های زیستی که برای حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرند، قرار است که اولین کاهش سالانه خود را طی دو دهه تجربه کنند، که منجر به کاهش بیشتر در تقاضای سوخت حمل و نقل در سال جاری و همچنین پایین آمدن قیمت سوخت‌های فسیلی می‌شود.

تقاضا برای انرژی زیستی نیز در نتیجه افت گسترده فعالیت اقتصادی در حال کاهش است. نتیجه خالص این کاهش‌ها و رشد انرژی‌های تجدیدپذیر انتظار می‌رود در مجموع یک درصد افزایش تقاضا برای انرژی تجدیدپذیر در سال 2020 را به دنبال داشته باشد.

چشم‌انداز این گزارش برای پنج سال آتی، کاهش هزینه‌ها و حمایت پایدار خط مشی‌ها را پیش‌بینی می‌کند که سبب ادامه رشد قدرتمند در فناوری انرژی تجدیدپذیر می‌شود.

ظرفیت کل انرژی باد و خورشیدی در مسیر پیشی گرفتن از گاز در سال 2023 و ذغال‌سنگ در سال 2025 است. با کاهش سریع هزینه‌ها، افزایش ظرفیت‌های انرژی باد افزایش می‌یابد که یک پنجم کل بازار باد در سال 2025 را تشکیل می‌دهد.

انرژی‌های تجدیدپذیر تقریبا 90درصد از افزایش کل ظرفیت انرژی در سراسر جهان در سال 2020 را تشکیل می‌دهد و به سریع‌ترین رشد خود طی شش سال اخیر دست خواهد یافت.