۰ نفر

در تولید برق از برنامه ششم عقب هستیم

۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۴۳
کد خبر: 480199
در تولید برق از برنامه ششم عقب هستیم

نایب‌رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه تکلیف شده است که سالانه ۵هزار مگاوات به توان تولیدی برق کشور افزوده شود که برای دستیابی به این میزان حداقل ۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، نایب‌رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران اظهار داشت: صنعت برق یکی از صنایع پیشرو و توانمند در کشورمان است که تا امروز توسعه و رشد مناسبی را به خود دیده است.

وی افزود: امروز تولیدکنندگان تجهیزات، خدمات فنی و مهندسی که در این زمینه فعالیت می‌کنند دستاوردهای قابل توجهی دارند و در سطوح بالایی قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را دارند.

نایب‌رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران با بیان اینکه این تنها صنعتی است که در سه بخش انرژی، تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی قابلیت داخلی و صادراتی با ارزش افزوده بالا را دارد اضافه کرد: چراکه توانمندی در هر سه حوزه در بخش صادرات هم تجمیع شده است.

باقری تصریح کرد: همچنین در بخش تجهیزات شرکت‌های متعددی داریم که با عمق ساخت داخلی بالا می‌توانند ارزش افزوده بسیار مناسبی برای اقتصاد ایران ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای مثال در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت برق با اختلاف قابل‌توجهی نسبت به سایر صنایع قابلیت ایجاد ارزش افزوده را داریم و در رتبه اول هستیم.

نایب‌رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران یادآور شد: در مجموع انرژی در سراسر دهکده جهانی محور توسعه است و با توجه به موارد زیست محیطی اغلب کشورها برنامه‌های توسعه‌ای خود را براساس انرژی برق تدوین و اجرایی می‌کنند که این حکایت از پتانسیل‌های بسیار بالایی در این بخش دارد.

باقری با ابراز اینکه "در این راستا پتانسیل ایران بالا است که باید از آن استفاده بهینه داشته باشیم" ادامه داد: گزارش‌های منتشرشده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد اغلب کشورها به‌سمت بهره‌برداری حداکثری از انرژی برق هستند.

زنجیره صادرات تکمیل نیست

وی افزود: صادرات در واقع زنجیره‌ای است از حلقه‌های گسترده که تمامی این حلقه‌ها باید در راستای یکدیگر و مناسب با حلقه بعدی فعالیت کنند تا نهایتاً صادرات شکل بگیرد، اما در ایران این زنجیره درست تعریف نشده است یا اینکه هماهنگ عمل نمی‌کند.

نایب‌رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران گفت: برای مثال بازار افغانستان برای صنعت برق ایران بازاری بسیار مناسب است اما چندی پیش یک‌باره فعالیت آرین بانک که اصولاً برای ایجاد تسهیل در تجارت میان ایران و افغانستان تأسیس شده بود از سوی دولت افغانستان متوقف شد و بسیاری از فعالان در عرصه برق و البته سایر بخش‌ها با مشکل مواجه شدند.

باقری بیان کرد: در این راستا چگونه می‌توان انتظار داشت صادرات به این کشور توسعه یابد درحالی که نقل و انتقال پول بسیار سخت شده است؟!

وی افزود: این اتفاق هزینه‌های صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران در کشورهای دیگر را هم افزایش داده است به‌صورتی که حداقل 15 درصد به هزینه‌های آنها اضافه می‌شود و این نکته می‌تواند در بازارهای هدف باعث سهم بالاتر رقبای سنتی ایران مثل ترکیه و چین باشد، زیرا این کشورها هزینه‌های بالا را ندارند.

سالانه باید 5هزار مگاوات برق به شبکه اضافه شود

نایب‌رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه تکلیف شده است که سالانه 5هزار مگاوات به توان تولیدی برق کشور افزوده شود که برای دستیابی به این میزان حداقل 5میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم است.

باقری اظهار داشت: این حجم از سرمایه‌گذاری حکایت از بازار فعالیت بالایی دارد که نمی‌توان به آن بی‌توجهی کرد زیرا برق زیربنایی برای توسعه است.

وی با تصریح به اینکه "از برنامه ششم در بخش سرمایه‌گذاری عقب هستیم" خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر حداکثر 2هزار و 500 مگاوات اضافه شده است و این یعنی در این زمینه بسیار عقب هستیم و باید توجه داشته باشیم که این عقب‌افتادگی در سایر بخش‌ها خودنمایی خواهد کرد.