۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

آخرین اخبار از بزرگترین خریدار نفت دنیا/چین در تلاش برای کاهش وابستگی به واردات طلای سیاه

۱۷ آبان ۱۳۹۹، ۸:۳۷
کد خبر: 479525
آخرین اخبار از بزرگترین خریدار نفت دنیا/چین در تلاش برای کاهش وابستگی به واردات طلای سیاه

در پی تصویب طرح توسعه ای 5 ساله در چین این کشور قصد دارد به منظور افزایش امنیت انرژی، تولید نفت و گاز داخلی و تاسیسات ذخیره سازی خود را توسعه دهد.

اقتصادآنلاین - مریم عیزاده؛ اخیرا طرح توسعه ای 5 ساله توسط حزب کمونیست چین برای سال‌های 2021 تا 2025 به تصویب رسیده که یکی از مهم ترین مفاد آن توسعه ظرفیت تولید نفت و گاز داخلی این کشور است.

از سوی دیگر این طرح‌ها تنها به تولید نفت و گاز داخلی ختم نشده و پروژه‌های توسعه ظرفیت ذخیره سازی نیز در آن دیده شده تا چین بتواند در شرایط سقوط قیمت نفت بیشترین بهره را از کاهش قیمت‌ها با افزایش ظرفیت ذخیره سازی داشته باشد.

طبق جدیدترین آمارها واردات نفت خام چین در ماه گذشته میلادی قریب به 560 هزار بشکه در روز کاهش یافت چراکه در ماه‌های اخیر به دلیل افت شدید قیمت نفت، چین به شدت شروع به ذخیره سازی نفت خام کرده بود. اما هنوز این میزان 360 بشکه در روز بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

ولی باید توجه داشت که احتمالا این افت واردات از سوی چین همچنان ادامه دار باشد چراکه به دلیل شیوع مجدد کرونا و کاهش شدید تقاضای سوخت، مشتریان سوخت تولیدی در پالایشگاه‌های چین نیز کاهش یابند.

همچنین تولید نفت در چین در شش ماهه ابتدایی سال جاری میلادی 1.6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. گفتنی است به دلیل توسعه قابل توجه چین در بخش صنایع پایین دست نفت، تقاضای این کشور در حوزه واردات نفت خام در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته و این درحالی است که تولید نفت و گاز داخلی چین در این مدت افت را تجربه کرده است. چراکه چین هنوز 73 درصد از تقاضای نفت خام خود را از طریق واردات تامین می کند.