۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عملکرد بزرگ‌ترین شرکت نفتی دنیا در سه ماهی که گذشت/ تحقق سود ۷۵میلیاردی آرامکو دور از انتظار است

۱۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۹:۲۷
کد خبر: 479035
عملکرد بزرگ‌ترین شرکت نفتی دنیا در سه ماهی که گذشت/ تحقق سود ۷۵میلیاردی آرامکو دور از انتظار است

باوجود بهبود نسبی وضعیت سودآوری آرامکو در فصل سوم سال اما همچنان این شرکت با تحقق سود 75میلیارد دلاری فاصله بسیاری دارد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ مطابق با آخرین گزارش اعلامی از سوی شرکت آرامکو، سود سه ماهه سوم این شرکت در سال جاری میلادی بالغ بر 11.8 میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 50 درصدی را تجربه می کند.

البته قابل ذکر است که عدد مذکور رشد 78 درصدی را نسبت به سه ماهه دوم سال 2020 را نشان می دهد و تقریبا بهترین فصل سال جاری میلادی است.

اما موضوع قابل توجه در این جاست که شرکت آرامکو در زمان عرضه اولیه سهام شرکت در بورس عربستان تعهد کرده بود سالانه 75 میلیارد دلار سود سهام به مدت 4 سال به سهامداران شرکت بپردازد.

از سوی دیگر با فرض اینکه این شرکت در بهترین حالت در فصل چهارم سال نیز بتواند مانند فصل سوم نزدیک به 12 میلیارد دلار درآمد کسب کند، در نتیجه تنها 50 میلیارد دلار از 75 میلیارد دلار سود تعهد شده را برآورد کرده و به شدت تحت فشار خواهد بود.

گفتنی است این افزایش ناگهانی سود در سه ماهه سوم سال 2020 تنها به دلیل رشد قابل توجه قیمت نفت در خلال ماه های ژوییه تا سپتامبر است که قیمت نفت در این مدت بطورمیانگین برابر با 43.6 دلار بوده درحالیکه در سه ماهه دوم سال جاری میلادی قیمت نفت در محدوده 23.4 دلار ثبت شده است.

در مجموع از ابتدای سال جاری میلادی ارزش سهام آرامکو با افت 2.3 درصدی روبرو شده است و شاید در نگاه اول این طور به نظر برسد که عملکرد بهتری نسبت به سایر رقبا مانند بی پی، شل و یا اکسون موبیل داشته اما واقعیت این طور است که بطور متوسط آرامکو روزانه 10 میلیون بشکه نفت می فروشد که در مقایسه با شل (روزانه 3.8 میلیون بشکه فروش نفت) و یا اکسون موبیل (روزانه 4.1 میلیون فروش نفت) عدد بسیار قابل توجهی است.

در نتیجه این طور می توان پیش بینی کرد که با افت قیمت نفت، زیان آرامکو بسیار سنگین تر از شل و یا بی پی و اکسون موبیل خواهد بود. همانطور که در روزگار طلایی قیمت ها نیز سود این شرکت تفاوت بسیاری با رقبا داشت.