۰ نفر

پیروزی بایدن با بازار جهانی نفت چه می‌کند؟

۱۲ آبان ۱۳۹۹، ۱۶:۱۴
کد خبر: 478516
پیروزی بایدن با بازار جهانی نفت چه می‌کند؟

بازار نفت که در سال پاندمی با ابهامات فراوانی دست و پنجه نرم کرد اکنون با ابهام دیگری در آستانه انتخابات آمریکا روبرو شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اگر جو بایدن، نامزد دموکرات در انتخابات پیروز شود، نه تنها تاثیر قابل توجهی روی صنعت نفت آمریکا خواهد داشت بلکه ممکن است عرضه جهانی نفت را در مدت یک سال متاثر کند. برخلاف رویکرد فشار حداکثری دونالد ترامپ در قبال ایران و تشدید تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران، بایدن قول داده است مسیری برای بازگشت به دیپلماسی و مذاکره را به ایران عرضه کند.

اگر آمریکا و ایران به پای میز مذاکره برگردند، این احتمال وجود دارد که از تحریم‌های سخت گیرانه آمریکا علیه صادرات نفت ایران کاسته شود و راه را برای بازگشت حدود دو میلیون بشکه در روز صادرات نفت ایران به بازار هموار کند.

تحلیلگران می گویند اگرچه چنین اتفاقی یک شبه نخواهد افتاد اما بازار هنوز خیلی ضعیف و شکننده است و قادر نیست دو میلیون بشکه در روز دیگر عرضه را جذب کند و مصرف جهانی نفت حداقل تا پایان سال ۲۰۲۱ به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بازنخواهد گشت.

بازگشت بخشی از صادرات نفت ایران به بازار در مدت یک سال، مانع بزرگ دیگری برای گروه اوپک پلاس ایجاد خواهد کرد که تولیدش را با هدف متوازن کردن عرضه و تقاضا و تقویت قیمتها به میزان بالایی محدود کرده است. ایران از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف بوده و ممکن است تلاشهای این گروه را برای مدیریت عرضه نفت پیچیده تر کند.

با این حال عوامل متعددی وجود دارد که می توانند بازگشت نفت ایران به بازار را به تاخیر بیاندازند. هر چه این تاخیر طولانیتر شود، تاثیر آن بر توازن بازار و قیمتهای نفت کمتر خواهد بود زیرا جهان و مصرف نفت در سال ۲۰۲۲ وضعیت عادی تری پیدا می کنند. همچنین در صورت به قدرت رسیدن بایدن، دولت وی در ابتدا مسائل دیگری را در اولویت قرار خواهد کرد و پس از آن هم ممکن است بخواهد منتظر برگزاری انتخابات در ایران شود.

بعلاوه دولت بایدن ممکن است تاثیر دیپلماسی مذاکره با ایران بر متحدان آمریکا در منطقه شامل عربستان سعودی را به حساب بیاورد. رابطه بایدن با ریاض در مقایسه با روابط شخصی ترامپ با حکام سعودی و خطاب قرار دادن اوپک در توییتر، فاصله بیشتری خواهد داشت.

دولت جدید در کاخ سفید باید در سیاستهای خود عوامل بسیاری را مد نظر قرار دهد. با این حال اگر توافقی در زمینه کاهش تحریمها در سال آینده حاصل شود، بازار نفت و اوپک ممکن است با دو میلیون بشکه در روز عرضه جدید روبرو شوند که احتمالا در حال حاضر آن را به حساب نیاورده اند.