۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

زنگ خطر عدم ترخیص محصولات پتروشیمی از بندر امام/ تولیدکنندگان در انتظار مجوز وزارت صمت هستند

۲۴ مهر ۱۳۹۹، ۲۳:۳۲
کد خبر: 474538
زنگ خطر عدم ترخیص محصولات پتروشیمی از بندر امام/ تولیدکنندگان در انتظار مجوز وزارت صمت هستند

درحالی بیش از سه ماه از عدم ترخیص کالاهایی همچون پلی کربنات و رزین‌های اپوکسی از منطقه ویژه اقتصادی بندر امام می‌گذرد که علاوه بر اختلال در بازار فروش این محصولات به دلیل کم یاب شدن، احتمال اشتعال انبارهای حاوی این مواد نیز بالا رفته است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ قریب به سه ماه است که شرکت‌های حاضر در منطقه اقتصادی بندر امام با چالش جدیدی در خصوص عدم صدور مجوز ترخیص کالاهای تولیدی خود هستند.

برای روشن‌تر شدن موضوع، مدیرعامل پتروشیمی خوزستان به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: پتروشیمی خوزستان به عنوان تنها تولید کننده پلی کربنات و رزین های اپوکسی در کشور که منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی واقع شده است، بخشی از مواد اولیه خود را از خارج از کشور وارد منطقه ویژه اقتصادی نموده و پس از تولید از طریق بورس کالا در داخل کشور عرضه می نماید.

رضا صالح احمدی افزود: خروج محصولات از منطقه ویژه و ورود آن به کشور مستلزم اظهار قطعی کالا و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی ویژه مواد اولیه خارجی استفاده شده می باشد. تا تابستان ۱۳۹۹ کلیه ثبت سفارشات این شرکت و سایر شرکت‌های منطقه ویژه توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی صادر میگردید و به وسیله همان ثبت سفارش و پس از دریافت ارز ورود کالا به کشور و فرایند اظهار کالا را انجام میدادند که از تیرماه امسال به یکباره سامانه گمرک اجازه اظهار کالا را با این رویه به پتروشیمی خوزستان و دیگر شرکت‌های پتروشیمی منطقه فرایند مشابه دارند صادر ننمود و عملا خروج محصولات با مشکل مواجه شد.

وی گفت: پس از آن گمرک اعلام نمود ثبت سفارشات انجام شده در منطقه ویژه بایستی طبق رویه جدید تغییر کند و در سرزمین اصلی انجام شود که خود این تغییر مستلزم بروکراسی بسیار زیادی است.

احمدی در ادامه گفت: این رویه جدید به کلیه ثبت سفارش های قبلی حتی آنها که مواد اولیه آن وارد منطقه شده و به محصول تبدیل شده اند نیز تسری یافت. در رویه قبلی ثبت سفارش شرکت پتروشیمی خوزستان از ارز صادرات غیر ، از مجموعه شرکت‌های دیگر در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس استفاده نموده است و در رویه جدید فرایند ثبت سفارش در سرزمین اصلی این گزینه غیر فعال شده است و عملا فرایند ثبت سفارش اظهار کالا متوقف گردیده است.

مدیرعامل پتروشیمی خوزستان افزود: پس از آن به دلیل عدم امکان خروج کالا و تحویل به مشتری محصولات در فضای کارخانه دپو شده و بسیاری از شرکت‌های پایین دستی به دلیل کمبود مواد خوراک تولید آنها متوقف شده است و موجب نارضایتی آنها گردیده است. به دلایل مذکور و کمبود مواد اولیه قیمت ها در بازار آزاد ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش یافته است. گزارش های دریافتی از سایر شرکت‌های تولیدی منطقه حاکی از داشتن شرایط مشابه شرکت پتروشیمی خوزستان است.

احمدی درباره راه حل پیش روی این چالش گفت: طی مذاکراتی که با گمرک جمهوری اسلامی ایران انجام شده است در صورت تایید وزارت صمت میتوان با همان رویه قبلی اقدام به اظهار کالا و خروج از منطقه شود و در شرایط سخت کنونی آرامش نسبی به بازار برگردد.

وی در پایان تاکید کرد: از آنجایی که در تولید محصولات مواد با قابلیت اشتعال بالایی استفاده می‌شود، دپوی محصولات که خود بعضا قابلیت اشتعال دارند باعث محدود شدن فضاهای دسترسی و تراکم شده و میتوانند باقوه خطر آفرین باشند.