۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آینده تقاضای نفت از دیدگاه فاتح بیرول/ دوران رشد جهانی تقاضای نفت در دهه آینده به اتمام می‌رسد

۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۵۱
کد خبر: 473938
آینده تقاضای نفت از دیدگاه فاتح بیرول/ دوران رشد جهانی تقاضای نفت در دهه آینده به اتمام می‌رسد

مطابق با پیش بینی‌های جدید، تقاضا برای نفت همچنان بسیار شکننده است و این در حالیست که درست یک سال پیش تحلیلگران چشم‌اندازی برای پایان رشد تقاضای نفت وجود ندارد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ درست یک سال پیش بود که فعالان بازار انرژی و سازمان‌های مرتبط با آن در دنیا پیوسته بر رشد تقاضای نفت تاکید می‌کردند.

اما گزارش‌های اخیر از سوی مراکز مطالعاتی، آینده نامعلومی را برای بازگشت تقاضای نفت متصورند و پیش‌بینی‌های آن‌ها بسیار ناامیدکننده‌تر از سال گذشته است.

در این بین به اعتقاد فاتح بیرول مدیر IEA  تاثیرات شیوع ویروس کرونا بر بازار نفت ماندگار خواهد بود و چند سال باید بگذرد تا تقاضا بهبود یابد و نیز نقطه نهایی اوج مصرف در سطحی پایین‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی رخ خواهد داد.

وی افزود: پس از افت غیرقابل پیش‌بینی ۸ درصدی مصرف نفت در سال جاری، مصرف جهانی نفت تازه در سال ۲۰۲۳ به سطح پیش از شیوع کرونا بازخواهد گشت. به گفته بیرول سال ۲۰۳۰ را سال اوج نهایی مصرف نفت تعیین کرده است و سطح آن را نیز پایین‌تر از پیش‌بینی سال گذشته تعیین کرده است. به اعتقاد وی، «دوران رشد جهانی تقاضای نفت در دهه آینده به اتمام می‌رسد.»

اگر بهبود شرایط کرونا با سرعت کمتر اتفاق بیافتد و آسیب‌های اقتصادی ادامه‌دار باشد رشد تقاضای نفت نیز چند سالی دیگر طول خواهد کشید. گفتنی است مطابق با جدیدترین پیش بینی‌ها، سالانه ۷۵۰ هزار بشکه افزایش خواهد داشت تا در سال ۲۰۳۰ به سقف ۱۰۳.۲ میلیون بشکه در روز برسد. این میزان ۲ میلیون بشکه در روز کمتر آمارهای سال گذشته است.

اما در بدترین سناریو؛ در حالتی که اثرات ویروس کرونا بر اقتصاد طولانی باشد نتیجه‌اش این خواهد شد که اقتصاد جهان در سال ۲۰۳۰، ۱۰ درصد از اکنون کوچک‌تر خواهد بود، و وضعیت بازار نفت بدتر خواهد شد و پس از ۲۰۳۰ رشد سالانه تنها ۱۰۰ هزار بشکه در روز است.

در مجموع این طور می‌توان برداشت کرد که در مجموع مصرف نفت تا «آخر دهه ۲۰۲۰» به میزان پیش از کرونا باز نخواهد گشت.