۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

یک کشور نفتی دیگر هم نرخ فروش خود را کاهش داد/ تداوم ناامیدی به بهبود تقاضای نفت

۲۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۱۰
کد خبر: 466957
یک کشور نفتی دیگر هم نرخ فروش خود را کاهش داد/ تداوم ناامیدی به بهبود تقاضای نفت

پس از عربستان، عراق نیز در رقابت منفی اقدام به کاهش قیمت فروش نفت در بازارهای آسیایی و امریکایی نمود تا نشان دهد امیدی به بازگشت رونق به بازار نفت نیست.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ روز جاری اخباری منتشر شد که حاکی از تصمیمات جدید عراق در جهت اصلاح قیمت فروش انواع نفت خام این کشور بود. از این رو عراق قیمت نفت خود را برای فروش در بازارهای آسیایی و آمریکایی در ماه اکتبر را کاهش داد. این تصمیم عراق درحالی گرفته می شود که عربستان نیز قیمت نفت خام خود را در بازارهای اسیایی کاهش داد.

تحلیلگران بر این باورند که مصرف نفت در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا، سیاست های سختگیرانه دولت ها و تغییر رفتار مصرف کنندگان، نقطه اوج خود را پشت سر گذاشته است و بیش از 50 درصد ارزش خود را تا 30 سال دیگر از دست خواهد داد.

همچنین بریتیش پترولیوم نیز معتقد است دوره رشد  تقاضا برای نفت پایان یافته است. این اولین شرکت بزرگ نفتی در دنیاست که پایان این دوره را اعلام می‌کند. بسیاری هنوز عقیده دارند تقاضا برای نفت می‌تواند یک دهه دیگر رشد داشته باشد.

گفتنی است نرخ های پیشنهادی از سوی عراق پایین ترین قیمت از ابتدای ماه ژوئن است که این موضوع نشان دهنده متوقف شدن رشد تقاضای نفت و ناامیدی به تقویت درخواست ها تا پایان سال جاری میلادی است.

در این بین شرکت بازرگانی نفت عراق قیمت این درجه از نفت خام خود را تا 30 سنت در هر بشکه بیشتر از شاخص منطقه ای پایین آورده است. قیمت نفت خام بصره در ماه سپتامبر 1.5 دلار بیشتر از شاخص منطقه ای بود.  

همچنین عراق قیمت اکثر درجه های نفت خود برای تحویل به اروپا را هم کاهش داده است که نفت خام سبک بصره با 70 سنت در هر بشکه تخفیف فروخته می‌شود و تخفیف فروش نفت خام سنگین بصره به 2.65 دلار رسیده است. قیمت نفت کرکوک تا 30 سنت در هر بشکه بیشتر از شاخص منطقه ای پایین آمده است

عراق همچنین قیمت نفت خود برای فروش به بازارهای آمریکا را نیز کاهش داد. از این رو قیمت نفت خام سبک بصره 40 سنت در هر بشکه بالاتر از شاخص منطقه ای نرخ گذاری شد و نفت خام سنگین بصره نیز با 75 سنت تخفیف فروخته می‌شود.قیمت نفت کرکوک 1.3 دلار بالاتر از شاخص منطقه ای است.