۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فشار عرضه نفت با انتخاب بایدن افزایش می‌یابد/ هراس اوپک از بازگشت ایران به بازار نفت

۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۷:۱۲
کد خبر: 466429
فشار عرضه نفت با انتخاب بایدن افزایش می‌یابد/ هراس اوپک از بازگشت ایران به بازار نفت

پیش بینی می شود با انتخاب بایدن در آمریکا سهم صادرات 1.5 میلیون بشکه در روز نفت ایران به بازارهای جهانی بازگردد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ با انتخاب بایدن در آمریکا، احتمال بازگشت واشنگتن به میز مذاکره با ایران و افزایش صادرات نفت ایران تقویت خواهد شد که این موضوع بر قیمت نفت در بازارهای جهانی تاثیرگذار است.

در این میان رییس گروه تحلیلی پلتس معتقد است با پیروزی بایدن، آمریکا به توافق هسته ای به ایران بازگردد. از سویی دیگر در صورت پیروزی ترامپ در دوره دوم، تحلیلگران انتظار دارند اجرای تحریم‌های آمریکا علیه  ایران تشدید شود و لفاظی ها بین واشنگتن و تهران حداقل برای سال بعد ادامه یابد. از این رو تحلیلگران معتقدند مواجه شدن با فشار تحریم‌های چهار ساله دیگر می‌تواند تهران را مجبور به انتخاب گزینه جنگ یا مذاکره کند.

در مجموع این طور به نظر می‌رسد که احتمال جنگ میان تهران و واشنتگتن اندک بوده و موضوع با یک مذاکره که البته زمان آن مشخص نیست خاتمه یابد.

اما موضوعی که حائز اهمیت است، نحوه مواجه اوپک با بازگشت صادرات نفت ایران به روال طبیعی پیش از تحریم خواهد بود. احتمالا اوپک ناچار به کاهش مجدد تولید نفت شود.

بر اساس داده‌های پلاتس، ایران در ماه جولای تنها 1.98 میلیون بشکه در روز تولید داشته که کمترین میزان از مارس 1998 است. همچنین داده‌های Kpler نشان می‌دهد ایران در ماه جولای 48 هزار بشکه نفت صادر کرده است.

در این میان ریدای آنانسون ، تحلیلگر شرکت اطلاعات داده Kpler در هوستون ، گفت که ایران در حال حاضر ظرفیت صادرات 2.7 میلیون بشکه در روز دارد و در صورت لغو تحریم ها می‌تواند ظرف 8 تا 12 ماه تولید 2.5 میلیون بشکه در روز  را بازگرداند.

AE1AA4F7-9813-4E3C-A119-67B1B297825D

همچنین سارا وخشوری ، بنیانگذار و رئیس SVB انرژی بین المللی در واشنگتن ، گفت: "بازگشت نفت ایران به بازار بدان معنی است که اوپک پلاس مجبور است تولید خود را اگر می‌خواهد بازار متعادلی داشته باشد، به میزان بیشتر از حالت فعلی کاهش دهد چراکه بازار نسبت به هرگونه عرضه اضافی که می‌تواند وارد بازار شود، از جمله نفت ایران ، بسیار حساس است."

وخشوری گفت ایران برای افزایش تولید به سطح قبل از تحریم با مانع فنی زیادی روبرو نیست. وی گفت: "در واقع ، این کشور در حال حاضر ظرفیت تولید خود را از برخی چاه‌های خود در منطقه کارون غربی افزایش داده است."

کارول ناخل ، مدیرعامل شرکت Crystol Energy در لندن ، گفت: ورود بشکه‌های جدید نفت ایران، تولیدکنندگان ایالات متحده و خاورمیانه را تحت فشار قرار می‌دهد. وی گفت: "اوپک و اوپک پلاس در صورت بازگشت ایران، مجبور به بازنگری در استراتژی خود خواهند شد."