۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

روی سیاه سکه برای طلای سیاه/ نفت ٢۵دلاری چقدر محتمل است؟

۲۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۲۱
کد خبر: 466109
روی سیاه سکه برای طلای سیاه/ نفت ٢۵دلاری چقدر محتمل است؟

طبق گزارش اخیر بانک مرکزی روسیه، در حالت بدبینانه قیمت نفت در طی سه سال آینده می‌تواند تا ٢۵ دلار نیز پایین بیاید.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ دقیقا یک سال پیش و قبل از شیوع ویروس کرونا بود که بانک مرکزی روسیه در پیش‌بینی خود احتمال کاهش قیمت نفت تا ۲۵ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۰ را مطرح کرد.

این بار نیز بانک مرکزی روسیه در بدبینانه‌ترین سناریوی خود برای سیاست مالی طی سه سال آینده هشدار داد قیمت نفت احتمالاً تا٢۵ دلار در هر بشکه سقوط می‌کند.

البته گفتنی است این سناریو بدترین پیش بینی بانک مرکزی روسیه را برای سال‌های ٢٠٢١ تا ٢٠٢٢نشان می‌دهد.

از مهمترین دلایل شکل گیری این احتمال می‌توان به  افزایش درگیری‌های ژئوپلتیکی، موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا و دیگر شوک‌های اقتصادی، مشکلات بدهی و درگیری‌های تجاری میان کشورهای بزرگ دنیا اشاره کرد.

از سویی دیگر عربستان نیز در هفته گذشته قیمت فروش نفت خام خود را به پایین‌ترین سطح در ۵ ماه اخیر آورد. نکته قابل توجه این است که اقدام عربستان با توجه به آینده نگری‌های مثبت در قبال تقاضای نفت بسیار عجیب بود. به علاوه، گزارش‌هایی مبنی بر از افزایش ذخایر سوخت دنیا در منابع ذخیره سازی شناور بر قیمت نفت تاثیر گذاشته چرا که بازرگانان نفتی باید نفتکش‌ها را برای ذخیره سازی سوخت و نفت خام بر روی دریا اجاره کنند. میزان افزایش ذخایر شناور نفت از آن جهت نگران کننده است که نشان می‌دهد منابع ذخیره سازی بر روی خشکی هنوز هم علیرغم افزایش نسبی تقاضا برای سوخت پس از برداشته شدن تعطیلی‌های ناشی از همه گیری ویروس کرونا، پر هستند.

از  دیگر دلایل اشاره شده در این گزارش اخیر بانک مرکزی روسیه این است که واردات نفت چین در ماه اوت رو به کاهش بوده و این روند نزولی با توجه به پر شدن سهمیه واردات پالایشگاه‌ها در چین ادامه خواهد داشت.

البته باید توجه داشت که بانک مرکزی روسیه چندان در خصوص افزایش قیمت نفت تا دو سال آینده خوش‌بین نیست در بهترین حالت پیش‌بینی کرده قیمت نفت در ٢۵ ماه آینده به ۵٠ دلار در هر بشکه می‌رسد.