۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جزییات افزایش سودآوری پالایشگاه‌ها/ خرید صندوق دارای پالایشی منطقی است؟

۲۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۲۷
کد خبر: 466018
جزییات افزایش سودآوری پالایشگاه‌ها/ خرید صندوق دارای پالایشی منطقی است؟

با انتشار جزییات تغییر نرخ خوراک نفت خام مطابق با میانگین قیمت صادرات نفت خام کشور، مجتمع های پالایشگاهی نرخ سود سه ماهه ابتدایی سال جاری را تعدیل کردند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ در آخرین روز از مهلت اولیه پذیره نویسی صندوق دارای پالایشی، شرکت های پالایش نفت خام در خصوص نحوه تغییر درآمد و سود خالص در 5 ماهه ابتدایی سال جاری شفاف سازی کردند.

گفتنی است با انتشار جزییات تغییر نرخ خوارک نفت خام و خوراک مجموعه های پالایشی کشور از نرخ فوب خلیج فارس به قیمت میانگین نفت صادراتی کشور و عطف به ما سبق شدن این نرخ از ابتدای سال جاری، 5 شرکت پالایشگاهی ملزم به افشای تعدیل سود شدند.

این تغییر سود بیشتر از آن جهت حائز اهمیت است که سهام 4 شرکت پالایش نفت تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس در صندوق ETF پالایشی حضور داشته و تعدیل سود می تواند بسیاری از محاسبات ارزندگی صندوق را دستخوش تغییر کند.

از این رو دو روز گذشته 5 شرکت پالایشگاهی که در بورس تهران نیز حضوردارند اقدام به انتشار گزارش هایی از تغییرات صورت مالی خود در 5 ماهه ابتدایی سال جاری کردند.

 در این زمینه بخوانید:

تاثیر تعدیل سود پالایشی‌ها بر جذابیت صندوق دارا

درخواست عراق برای خروج از تعهد اوپک

 

اما به عقیده کارشناسان یکی از مهم ترین نتایج این شفاف سازی در میزان سود شرکت های پالایشی، سهل تر شدن تعیین روند سودآوری این شرکت ها تا پایان سال و همچنین تحلیل پذیرتر شدن قیمت سهام این شرکت ها در تابلوی بورس تهران است.

سود «شتران» 65 درصد رشد کرد

مطابق با گزارش شرکت پالایش نفت تهران، سود خالص این شرکت در سه ماهه ابتدایی سال جاری باتوجه به قیمت جدید خوراک به هزار و332 میلیارد تومان افزایش یافته که رشد 65 درصدی را نسبت به سود خالص قبل از تغییر نرخ خوراک نشان می دهد.

از این رو سود هر سهم «شتران» در سه ماهه ابتدایی سال جاری برابر با 30 تومان و 3 ریال است که پیش از اصلاح 18 تومان گزارش شده بود. همچنین سود 5 ماهه این شرکت برای هر سهم نیز 46 تومان و 4 ریال اعلام شده است.

«شپنا» از افزایش 57 درصدی سود خبر داد

صورت های مالی پالایشگاه اصفهان نیز حاکی از افزایش 57 درصدی سود هر سهم شرکت در سه ماهه ابتدایی سال جاری خبر داد. مطابق با گزارش این شرکت در کدال، سود خالص سهماهه ابتدایی امسال برابر با دو هزار و 532 میلیارد تومان بعد از تغییر نرخخوراک اعلام شده که سود خالص قبل از این تغییر برابر با هزار و604 میلیارد تومان بوده است. همچنین سود خالص «شپنا» در مدت مذکور برابر با 49 تومان و 6 ریال است که این عدد قبل از تغییر به میزان 31 تومان و 5 ریال گزارش شده بود.

البته مجموع سود خالص این شرکت در مدت 5 ماهه ابتدایی سال جاری به میزان سه هزار و 174 میلیارد تومان اعلام شده است.

در گزارش شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز شاهد تغییرات قابل توجه در اعداد سود خالص و درآمد هرسهم هستیم.

مطابق با صورت مالی این شرکت، سود خالص سه ماهه ابتدایی امسال که با نرخ های جدید خوراک منظور شده، شرکت هزار و 538 میلیارد تومان سود خالص کسب کرده که این عدد قبل از اصلاحیه برابر با 891 میلیارد تومان گزارش شده بود.

همچنین سود خالص هر سهم پس از اصلاح نیز با رشد 72 درصدی به رقم 53 تومان و 6 ریال افزایش یافته است. گفتنی است مطابق با اعلام این شرکت، سود 5  ماهه «شبندر» برابر با 87 تومان است.

سود قریب به هزار میلیارد تومانی «شبریز» در 5 ماه

شرکت پالایش نفت تبریز اما هنوزاصلاحیه ای برای تعدیل سود سه ماهه ابتدایی سال جاری اعلام نکرده است.ولی طبق شفاف سازی این شرکت در خصوص سود 5 ماهه ابتدایی سال جاری، عدد 979 میلیارد تومان را اعلام کرده که سود هر سهم دراین مدت برابر با98 تومان است.

«شراز» هم از تعدیل مثبت قابل توجه سود خود رونمایی کرد

در پایان نیز شرکت پالایش نفت شیراز از سود سه ماهه ابتدایی سال جاری خود گفت که به باتوجه به اصلاح نرخ خوراک برابر با 454 میلیارد تومان بوده و سود خالص 5 ماهه منتهی به پایان مردادماه سال جاری «شراز» به میزان 665میلیارد تومان اعلام شده است.

همچنین سود هر سهم شرکت پالایش نفت شیراز در سه ماهه نخست امسال برابر با 442 تومان و 4 ریال است که این عدد برای 5 ماهه به 647 تومان و 7 ریال افزایش یافته است.

ارزش خالص دارایی های صندوق پالایشی چگونه تغییر می کند؟

در مجموع آن طور که از صورت های مالی اصلاح شده این شرکت ها استعلام می شود، رشد بیش از 50 درصدی سود خالص از ابتدای سال جاری است.

اما در نهایت عاملی که می تواند NAVصندوق دارای پالایشی را تحت تاثیر قرار دهد، قیمت تابلوی معاملات این 4 شرکت در بورس تهران است. اگر در روز بازگشایی نمادهای بورسی پالایشی استقبال از این نمادها صورت پذیرد، می توان امیدوار بود که خالص دارایی های صندوق دارای پالایشی افزایش یافته و جذابیت آن نسبت به قیمت پایه 10 هزار تومانی هر سهم این صندوق بالاتر برود.

اما اگر این افزایش سودآوری پالایشی ها نتواند جذابیتی در قیمت روز بازگشایی نمادهای پالایشی ایجاد کند، تغییر خاصی در NAV صندوق دارای دوم بوجود نیامده و باید منتظر راه حل دیگر دولت در ایجاد رغبت برای خرید سهام این صندوق باشیم.

 چه زمان اقدام به خرید سهام صندوق ETF پالایشی کنیم؟  

ولی باید توجه داشت که زمان بازگشایی نمادهای پالایشی در هفته آینده بسیار حائز اهمیت است. اگر نماد معاملاتی این 4 شرکت در ابتدای هفته بازگشایی شده و قیمتشان در تابلوی بورس مشخص شود، پروسه تصمیم گیری در خصوص مشارکت در خرید سهام صندوق دارای دوم پالایشی آسان تر خواهد بود چراکه مهلت پذیره نویسی این صندوق تا پایان روز چهارشنبه 26 شهریورماه است. اما اگر نماد این 4 شرکت در اوخر هفته آینده بازگشایی شوند چندان مهلتی برای تثبیت قیمت  واقعی سهام این شرکت ها در تابلوی معاملات بورس وجود نداشته ونمی توان به درستی برای خرید سهام این صندوق تصمیم گیری کرد.