۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

تاثیر تعدیل سود پالایشی‌ها بر جذابیت صندوق دارا/ احتمال رشد قیمت سهام پالایشگاه‌ها تقویت شد

۱۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۰۲
کد خبر: 465808
تاثیر تعدیل سود پالایشی‌ها بر جذابیت صندوق دارا/ احتمال رشد قیمت سهام پالایشگاه‌ها تقویت شد

افزایش سودآوری پالایشگاه‌ها باتوجه به کاهش نرخ خوراک تاثیر به سزایی بر قیمت بازگشایی نماد این شرکت در بورس و نتیجتا‌ جذابیت صندوق دارای پالایشی خواهد داشت.

اقتصاد آنلاین-مریم علیزاده؛ روز جاری مهلت اولیه پذیره‌نویسی صندوق دارای پالایشی به اتمام رسید که البته به دلیل متوقف بودن نمادهای این گروه، مهلت پذیره‌نویسی تا ٢۶ شهریور ماه تمدید شد.

از سویی دیگر امروز شاهد گزارش های شفاف سازی شرکت های پالایشی در خصوص افزایش سودآوری ناشی از کاهش نرخ خوراک در سامانه کدال بودیم که این موضوع می‌تواند بر قیمت سهام این شرکت در تابلوی بورس و نتیجتا‌ NAV صندوق دارا پالایشی تأثیرگذار باشد.

در این رابطه مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: طبیعتاً شفاف سازی که در خصوص تغییر نرخ سود پالایشی‌ها اعلام شده است می‌تواند روند بررسی جذابیت صندوق دارای پالایشی را آسان تر کند چراکه همیشه شفافیت در راستای بهبود بازار بوده است.

وی افزود: در حال حاضر اصلاحیه نرخ سود پالایشی‌ها به تحلیلگران کمک خواهد کرد تا روند سود آوری این مجموعه‌ها را تا پایان سال تشخیص داده و بررسی کنند. در نتیجه این موضوع می‌تواند بر روند قیمتی این شرکت‌ها تأثیر گذار باشد.

به گفته ساسانی، اصلاحی که در این مدت نمادهای پالایشی داشتند بیشتر به دلیل ابهامات سودآوری این شرکت‌ها بود که با این شفاف سازی صورت گرفته بخشی از ابهامات برطرف خواهد شد و می‌توان انتظار داشت مجددا مورد استقبال اهالی بازار قرار بگیرند.

وی در خصوص NAV صندوق پالایشی‌ها نیز گفت: از آنجاکه قیمت صندوق‌ها بر اساس خالص ارزش دارایی هایشان تعیین می‌شود،طبیعتاً هرچقدر قیمت نمادهای پالایشی در تابلوی معاملات بالاتر برود، NAV صندوق پالایشی‌ها هم بالاتر خواهد رفت.

باید توجه داشت که هرچقدر فاصله قیمت ١٠ هزار تومان برای هر واحد صندوق و  قیمت ارزش‌گذاری روز NAV صندوق که همان قیمت روز تابلوی معاملات پالایشی‌ها است بیشتر باشد، جذابیت خرید صندوق پالایشی افزایش یابد.

وی تاکید کرد: قطعا این تعدیل نرخ سود بر ارزش صندوق پالایشی تاثیر گذار خواهد بود اما میزان آن بستگی به قیمت روز نمادهای پالایشی در تابلوی بورس دارد.

در نتیجه باید ببینیم روزی که این نمادها به تابلو معاملاتی باز می‌گردند بالاتر از قیمت پیش از بسته شدن نماد معامله خواهند شد یاخیر؟

ساسانی در پایان یادآور شد: استنباط ما این است که استقبال بیشتری از نمادهای پالایشی در روز بازگشایی انجام شود چون هم سودآوری این شرکت‌ها افزایش یافته و هم بازده برگشت سرمایه که همان P/E است کاهش یافته است. البته چشم انداز این شرکت‌ها برای بازده کوتاه مدت نیز باتوجه به تعیین نرخ خوراک شفاف تر شده که این موضوع به تصمیم گیری در خصوص خرید سهام این شرکتها کمک می‌کند.