۰ نفر

روایت عباسی از نقاط ضعف طرح برق رایگان

۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۱۷
کد خبر: 465530
روایت عباسی از نقاط ضعف طرح برق رایگان

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه طرح دولت مبنی بر "رایگان کردن برق"، امیدی را در میان مردم ایجاد نمی‌کند به نقاط ضعف جدی این طرح اشاره و تاکید کرد که دولت باید این طرح را پخته تر کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: کم و کیف "طرح برق رایگان امید" را مورد بررسی قرار داد و گفت:  عنوان انتخاب شده برای این طرح نخستین ایراد وارده به آن به شمار می‌آید چراکه دولت درحالی صحبت از "برق امید" می‌کند که بررسی‌های تخصصی نشان می‌دهد؛ در پی اجرای آن هر نفر ماهانه تنها 5 هزار تومان منتفع می‌شود، اما از آنجا که این مبلغ حتی در زندگی قشر زیرخط فقر جامعه تاثیرگذار نیست، باید از دولت پرسید؛ مردم با 5 هزار تومان چه تعداد نان می‌توانند خریداری کنند؟ بنابراین بیان این مطلب که 30 میلیون نفر مشمول بخشودگی می‌شوند چیزی جزء عوام‌فریبی نیست.  

بودجه حاصل از بخشودگی برق امید در اختیار کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار گیرد

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی که پیشنهادات متعدد برای نحوه هزینه‌کرد مبلغ حاصل از صرفه جویی برق مدنظر دارد، پیشنهاد کرد: در یک نگاه دولت می‌تواند کمک‌های فوق را در اختیار افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دهد.

طرح امید دولت مبنی بر "رایگان کردن برق"، امیدی را در میان مردم ایجاد نمی‌کند

وی با طرح پیشنهادی دیگر مبنی بر اینکه بهتر است به جای متنفع کردن کم‌مصرف‌ها با 5 هزار تومان به طور ماهانه، هزینه واقعی از پرمصرف‌ها اخذ شود، توضیح داد: به دلیل رایگان بودن تقریبی گاز مصرفی نیروگاه‌ها، برق تولیدی در کشور نسبت به سایر کشورها ارزان‌تر است، درواقع این ارزانی سوبسیدی است که به مردم داده می‌شود بنابراین مردم محتاج 5 هزار تومان بخشودگی دولت نیستند لذا باید گفت؛ طرح امید دولت مبنی بر "رایگان کردن برق"، امیدی را در میان مردم ایجاد نمی‌کند.   

عباسی همچنین معتقد است از آنجا که در قرن بیست و یکم توسعه و پیشرفت بدون استفاده و مصرف برق محقق نمی‌شود نمی‌توان به مردم گفت؛ مصرف‌های حداقلی خود نیز را کاهش دهند تا مشمول بخشودگی 5 هزار تومانی برق شوید!

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با 400 میلیارد تومان درآمد حاصل از بخشودگی برق

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه طرح فوق آثار بودجه‌ای قابل ملاحظه‌ای با عددی حدود 400 میلیارد تومان دارد، گفت: دولتی که می‌خواهد به دلیل کمبود بودجه نفت را نسیه بفروشد، چطور می‌تواند از 400 میلیارد تومان بگذرد؟! در حالی که این مبلغ می‌تواند بسیاری از سدها و پروژه‌های نیمه تمام کشور را به پایان رساند، درواقع با جمع کردن همین 5 هزار تومان گشایش‌های بسیاری در زندگی مردم ایجاد می‌شود.

طرح برق رایگان پخته‌تر شود

عباسی از مسئولان وزرات نیرو درخواست کرد اجرای طرح بخشودگی برق را عقب انداخته و آن را پخته کنند، همچنین جزئیات آن را با کمیسیون انرژی در میان بگذارد چراکه قانع شدن اعضای کمیسیون انرژی همراهی سایر نمایندگان در صحن را به دنبال خواهد داشت.

شکست طرح برق رایگان امید درصورت عدم مراجعه به خرد جمعی

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگرچه کنترل و بهینه کردن مصرف برق جزو دغدغه‌های دولت است اما پیگیری طرح  برق رایگان راه برطرف کردن این دغدغه نیست لذا توصیه می‌کنم آن را سیاسی نکرده و به یقین درصورت عدم مراجعه به خرد جمعی این طرح نیز مانند طرح سلف نفتی با شکست رو به رو خواهد شد.