۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ظرفیت پالایشی عراق افزایش می‌یابد/ ضعف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پالایشگاهی

۱۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۲۴
کد خبر: 465270
ظرفیت پالایشی عراق افزایش می‌یابد/ ضعف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پالایشگاهی

وزارت نفت عراق در نظر دارد تا با اجرای پروژه به‌سازی، ظرفیت پالایشگاه قدیمی قیاره که در کنار میدان نفتی این منطقه قرار داشت را روزانه تا 20 هزار بشکه افزایش دهد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ پالایشگاه قدیمی قیاره که در شمال عراق واقع است در حال حاضر در ظرفیت روزانه 90 هزار بشکه پالایش نفت خام سنگین را انجام می‌دهد.

اما در جریان بازدید روز گذشته وزیر نفت جدید عراق از میادین نفتی شمال این کشور، احسان اسماعیل وزیر نفت عراق خبر بازیابی و افزایش ظرفیت این پالایشگاه قدیمی را داد.

گفتنی است پالایشگاه قیاره 25 سال پیش و با ظرفیت اولیه 20 هزار بشکه در روز در جنوب موصل ساخته شد و توسط شرکت دولتی پالایشگاه‌های این کشور اداره می‌شود، اما مدتی است فعالیت این پالایشگاه که نفت سنگین میدان نفتی قیاره را فرآوری می‌کند متوقف شده است.

عراق قبلا نیز یک طرح سرمایه‌گذاری را برای پالایشگاه قیاره آغاز کرده بود و دو سال پیش درنظر داشت پالایشگاهی با ظرفیت صد هزار بشکه در روز بسازد.

اما میدان نفتی قیاره در سال 2017 در جریان آزادسازی مناطق مورد اشغال از دست داعشی ها پس گرفته شد، ولی به دلیل آتش سوزی بسیاری از چاه‌های نفتی این منطقه در آن سال ها از تولید کنار گذاشته شدند.

از این رو پروژه پالایشگاه 100 هزار بشکه ای یکی از طرح‌های جدید وزارت نفت عراق برای تقویت ظرفیت پالایشگاهی این کشور تا 1.5 میلیون بشکه در روز تا 2022  بود. ظرفیت پالایشگاهی عراق در حال حاضر حدود 870 هزار بشکه در روز است. عراق سال هاست تلاش می‌کند فرآورده‌های داخلی مورد نیاز کشورش را تامین کند.

لازم به ذکر است اکثر طرح‌های جدید پالایشگاهی در عراق نتوانسته اند جذب سرمایه کنند. فقط یک پروژه، پالایشگاه 140 هزار بشکه در روز در جنوب کربلا ، پیشرفت کرده که بودجه آن به طور کامل از بودجه عراق تأمین می‌شود و وزارت نفت امیدوار است که ساخت و ساز را تا سال 2023 به پایان برساند.