۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

سایه تهدید مازاد عرضه بر سر طلای سیاه/ آینده ۶۵دلاری در روزگار پساکرونا

۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۷:۲۲
کد خبر: 464756
سایه تهدید مازاد عرضه بر سر طلای سیاه/ آینده ۶۵دلاری در روزگار پساکرونا

باوجود آنکه قیمت نفت روزگار سختی را به جهت تهدید مازاد عرضه پشت سر می‌گذارد اما پیش بینی‌ها از افزایش قیمت تا محدوده ۶۵دلار در سال آینده حکایت می‌کند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ نفت اولین هفته آگوست را در حالی پشت سر گذاشت که باوجود انتشار گزارش هایی از افت شدید ذخایرنفتی آمریکا، شاهد کاهش 10 درصدی قیمت در 5 روز معاملاتی بودیم.

در این بین شاخص برنت که در ابتدای هفته کار خود را از محدوده 45 دلار و 90 سنت شروع کرد و تا محدوده 46 دلار و 44 سنت نیز پیش روی کرد. اما در ادامه هفته با انتشار اخباری در خصوص افت تقاضای نفت خام از سوی پالایشگاه ها و همچنین هراس از کاهش تقاضای سوخت در آمریکا تا محدوده 42 دلار و 30 سنت نیز پایین آمد که بیشترین افت از ابتدای ماه ژوئن به حساب می آید.

شاخص وست تگزاس نیز با روندی مشابه برنت کار خود را در ابتدای هفته در محدوده 43 دلار آغاز کرد و تا محدوده 43 دلار و  50 سنت نیز پیش روی کرد که البته به دلایل ذکر شده نتوانست بر جو منفی بازار غلبه کند و نهایتا با افت تقریبا 10 درصدی در رقم 39 دلار و 77 سنت به کار خود در این هفته پایان داد.

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، سایه تهدید مازاد عرضه از سوی اعضای اوپک پلاس همواره بر قیمت نفت سنگینی می کند و اظهارات جدید برخی از اعضای اوپک موید این موضوع است احتمالا از ابتدای سال 2021 شاهد تسهیل کاهش عرضه از سوی اعضای اوپک پلاس خواهیم بود.

اما باوجود این چالش ها برخی از تحلیلگران بر این باورند که قیمت نفت در روزگار بعد از کرونا توانایی رسیدن به رقم 65 دلار را دارد. در این بین الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اظهار داشت: قیمت نفت بالقوه می تواند سال آینده تا 65 دلار بالا برود اما انتظار او این است که قیمت نوسان داشته باشد.

در مجموع به نظر می رسد سال آینده تا حدودی نفت از قیمت های فعلی فاصله گرفته و در محدوده 55 تا 65 دلار نوسان کند.