۰ نفر

به مقصد وین

گروسی تهران را ترک کرد

۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۹:۲۴
کد خبر: 462810
گروسی تهران را ترک کرد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از سفری سه‌روزه و دیدار با مقامات کشورمان، در حالی تهران را به مقصد وین ترک کرد که ایران و آژانس توانستند بر سر اختلاف‌های اخیر به توافق برسند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رافائل گروسی که برای اولین بار بعد از انتصابش به مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرده است، در این سفر ضمن دیدار با رییس سازمان انرژی اتمی با وزیر امور خارجه و رییس جمهوری کشور نیز دیدار کرد.

به گفته گروسی، وی قرار بوده چند ماه قبل به ایران سفر کند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا این سفر تا الان به تعویق افتاده است.

در چند ماه گذشته که از روی کار آمدن رافائل گروسی می گذرد تحولات قابل توجهی در رابطه با موضوع ایران البته نه در قالب برجام بلکه در چارچوب همکاری های پادمانی ایران و آژانس مسایلی مطرح شد.

آژانس بر اساس اسنادی ادعایی که ایران مدعی بود  این اسناد هویتی جعلی و جاسوسی دارند مدعی شد وجود مواد هسته ای در دو مکان غیراعلام شده از سوی ایران شد.

ایران تمامی این ادعاها را صراحتا رد کرد و با درخواست آژانس که تحت فشار شورای حکام و قطعنامه این شورا قرار گرفته بود مخالفت کرد با این حال بعد از شش ماه رایزنی های جدی و فنی که در این مدت انجام شد و ادامه آن در سفر گروسی به تهران انجام شد و تایید مقامات کشورمان دو طرف بر سر یک چارچوب برای حل و فصل مناقشه به وجود آمده بر سر درخواست آژانس به توافق رسیدند.

بر اساس بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، پس از مشورت های فشرده دوجانبه، ایران و آژانس در خصوص حل و فصلِ توأم با حسن نیت موضوعات مشخص شده توسط آژانس در ارتباط با اجرای پادمان به توافق رسیدند. در این ارتباط، ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده، و فعالیت های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد. تاریخ های مربوط به دسترسی های آژانس و فعالیت های راستی آزمایی، مورد توافق قرار گرفته است. فعالیت های راستی آزمایی آژانس مطابق با موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی و رویه استاندارد راستی آزمایی آژانس، همان گونه که برای همه کشورهای دارای موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اجراء می شود، به صورت برابر و بدون تبعیض اجراء خواهد شد.

در چارچوب قطعنامه GOV/2015/72 که در تاریخ ١۵ دسامبر ٢٠١۵ توسط شورای حکام به تصویب رسید، آژانس و ایران تایید می کنند که موضوعاتِ مرتبط با اجرای پادمان، منحصرا مربوط به مواد و فعالیت های هسته ای تحت پادمان براساس موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی می باشند. در این چارچوب حاضر، براساس تجزیه و تحلیل اطلاعاتِ در اختیار آژانس، آژانس هیچ سؤال دیگری از ایران، و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان هایی فراتر از آنچه که توسط ایران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده اند، ندارد.

 دستیبابی ایران و آژانس به راه حلی برای عبور از شرایط ایجاد شده در ماه های اخیر که آمریکا و رژیم اسراییل و دیگر هم پیمانان منطقه ای این کشورها را خوشحال کرده بود، موفقیتی قابل توجه است که مانع سوءاستفاده این کشورها از موقعیت آژانس برای رسیدن به اهدافشان به ویژه در شورای امنیت خواهد شد.

هر چند آژآنس بر اساس بیانیه فوق، هیچ سوال دیگری از ایران و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان هایی فراتر نخواهد داشت اما هم چنان این نگرانی وجود دارد که بر اساس تجربیاتی که تاکنون وجود داشته است با ارایه سند و مدرکی بدون اعتبار از سوی کشور یا کشورهایی مجدد سوال و درخواستی مطرح نشود.

این درحالی است که رافائل گروسی در نشست خبری با علی اکبر صالحی در پاسخ به خبرنگاران حاضر در این نشست درباره نگرانی ایران و افکار عمومی نسبت به بی طرف نبودن آژانس تصریح کرد که "ما ضمانت می دهیم اعمال نفوذی بر آژانس نیست، اما فشار هست ولی تا جایی که بتوانیم اجازه  نمی‌دهیم این فشارها تاثیر بگذارد."

 مدیرکل آژانس قرار است بعد از ورود به وین در نشستی خبری نتایج سفرش به تهران را تشریح کند.