۰ نفر

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

فشار بر آژانس وجود دارد اما ضمانت می‌دهیم نفوذی در کار نیست

۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۰۵
کد خبر: 462442
فشار بر آژانس وجود دارد اما ضمانت می‌دهیم نفوذی در کار نیست

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ضمانت می‌دهیم نفوذی بر آژانس نیست ولی فشار هست. تا جایی که بتوانیم اجازه نمی‌دهیم این فشارها بر فعالیت ما تاثیر بگذارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) پس از گفت‌وگو در محل سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران حاضر شده و به تشریح مذاکراتشان پرداختند.

گروسی در این نشست بیان کرد:‌افتخار برایم این است که به ایران بازگشتم و آشنایی ما به خیلی وقت پیش برمی‌گردد.

وی افزود: دوستی و روحیه مصالحه و همکاری بین ما همیشه برقرار بود. قرار بود پارسال به ایران سفر کند به خاطر کرونا این امکان فراهم نشد.

گروسی گفت: دستوکار بسیار گسترده‌ای داریم امروز صبح بحث‌های فشرده‌ای داشتیم و امیدواریم این صحبت‌ها تداوم یابد. خوشحالم اینجا حضور دارم.

مدیرکل آژانس درباره برنامه هسته‌ای عربستان گفت: بین آژانس و عربستان رابطه‌ای قرار دارد و قرار است برنامه عربستان تحت نظارت آژانس قرار بگیرد و برنامه‌‌هایی در جریان است و امیدواریم این نظارت ادامه یابد.

وی گفت:‌یکسری موضوعات بین ایران و عربستان است که باید حل و فصل شود. همکاری بین ایران و آژانس ادامه داشته و من گرایش سیاسی ندارم و قضاوت‌های آژانس براساس یافته‌های فنی است. یکسری موضوعات است که باید حل و فصل شود. برخی موارد پیش می‌آید که نیاز به شفاف سازی دارد.

مدیرکل آژانس گفت:‌ضمانت می‌دهیم نفوذی بر آژانس نیست ولی فشار هست. تا جایی که بتوانیم اجازه نمی‌دهیم این فشارها بر فعالیت ما تاثیر بگذارد.

وی همچنین عنوان کرد: آژانس براساس امیال مدیرکل عمل نمی‌کند براساس اسناد ثبت شده اقدام می‌کند.

گروسی ابراز امیدواری کرد که نشست امروز همراه با موفقیت باشد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای نخستین بار پس از تصدی به این سمت شب گذشته وارد تهران شد، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) با حضور در محل سازمان انرژی اتمی با علی‌اکبر صالحی رئیس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد و قرار است بعدازظهر امروز نیز با محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دیدار کند.

او که فردا نیز در تهران حضور دارد قرار است روز چهارشنبه با حسن روحانی ملاقات کند.

کاظم غریب آبادی نماینده دائم ایران در آژانس پیش از این سفر گفته بود که سفر گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ربطی به مکانیسم ماشه ندارد و خواست آمریکا هم نیست و تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد دیگران روابط آژانس و ایران را به ویژه در شرایط حساس فعلی مدیریت کنند.

غریب‌آبادی روز (شنبه‌) هم با اعلام سفر رافائل گروسی به تهران گفت که در راستای تعاملات و همکاری جاری بین ایران و آژانس و در پی دعوت به عمل آمده از سوی جمهوری اسلامی ایران، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته جاری به تهران سفر خواهد کرد.

وی افزود: ایران یکی از شرکای اصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و امیدواریم این سفر به تقویت همکاری‌های متقابل منجر شود.

در همین خصوص محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران  درباره سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: این سفر هیچ ارتباطی با مکانیسم ماشه ندارد. کار ما با آژانس براساس اصل شفافیت است که جمهوری اسلامی ایران داشته است. جمهوری اسلامی ایران براساس همین اصل شفافیت همیشه آماده همکاری با آژانس بوده است.