۰ نفر

عضو کمیسیون انرژی در گفت و گو با اقتصادآنلاین:

نباید پوشش کسری بودجه منجر به ایجاد مشکل در سایر بخش‌ها شود/ ضرورت صرف منابع حاصل از فروش سلف نفتی در پروژه‌های عمرانی

۳۱ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۳۹
کد خبر: 461397
نباید پوشش کسری بودجه منجر به ایجاد مشکل در سایر بخش‌ها شود/ ضرورت صرف منابع حاصل از فروش سلف نفتی در پروژه‌های عمرانی

عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است که طرح فروش سلف نفتی با توجه به تبعاتی که بروی سایر بازارها و شاخص‌های اقتصادی خواهد داشت، روش مناسبی برای جبران کسری بودجه نیست و دولت می‌تواند راهکارهای جایگزین دیگری را برای جبران کسری‌اش انتخاب کند.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ محمد کعب عمیر با اشاره به رویکردی که مجلس در جریان بررسی ابعاد گوناگون این طرح مورد توجه قرار داده ، گفت: بر اساس طرحی که با عنوان فروش سلف نفتی شناخته می¬شود، قرار است شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابعه مقدار معینی نفت خام را بر اساس مشخصات مندرج در قرارداد سلف در برابر بهای نفت به فروش برسانند و در سررسیدهای مشخصی به خریداران تحویل دهند. هرچند آقای رییس جمهور اسم این طرح را گشایش اقتصادی گذاشته است، اما من به عنوان یک نماینده مجلس معتقدم این طرح جبران کسری بودجه دولت فعلی و بدهکارکردن دولت آینده، آن هم بدون برنامه است.

او همچنین تاکید کرد: در خصوص این طرح باید یک کارکارشناسی چند جانبه صورت بگیرد و با عجله نمی توان این قدم را برداشت تا مشکل بودجه دولت کم شود؛ هرچند شاید بنظر برسد که فروش نفت سلف، بخشی از مشکلات امروز را پوشش می‌دهد اما مشکلات تازه ای را در چشم انداز آینده برای اقتصاد و معیشت کشور ایجاد می کند. در واقع با این طرح، مشکلات امروز بصورت تصاعدی به دوره بعدی منتقل می شوند و تبعات جبران ناپذیری متوجه اقتصاد کشور می شود و دولت آینده نیز بدهکار می شود.

محمدکعب عُمیر در پاسخ به این پرسش که به هرحال دلیل دولت برای اجرای این طرح، حل مشکلات بودجه ای سال 99کشور است، چنانچه این بررسی¬ها مدت زمان زیادی بطول بینجامد فکر نمی¬کنید که مشکلات بیشتری برای اقتصاد ایجاد شود، گفت: اگر دولت واقعا اراده و همت لازم برای حل مشکل کسری بودجه را داشته باشد، راهکارهای دیگری وجود دارند که از طریق آنها می توان مشکل بودجه کشور را حل کرد. در واقع مجلس در حال بررسی این موضوع است که اجرای این طرح بر روی بازارها و شاخص های اقتصادی چه اثراتی می تواند داشته باشد. 

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم خاطرنشان کرد:  شخصا معتقدم این طرح، راهکار مناسبی برای حل مشکل کسری بودجه دولت نیست؛ چرا که دولت قصد دارد منابع برآمده از آن را برای هزینه های جاری تخصیص دهد در حالی که نمایندگان معتقدند منابع برآمده از چنین طرحی باید در مسیر رشد طرح های عمرانی و توسعه ای کشور  بکار گرفته شوند. در صورت تعامل دولت با مجلس و سایر قوا می توانیم مشکل کسری بودجه را از طریق سایر روش های اقتصادی حل کنیم.

نماینده مردم شوش در مجلس یازدهم در پاسخ به این پرسش که ممکن است به یکی از این طرح های اقتصادی جایگزین برای جبران کسری بودجه اشاره کنید؟ گفت: این موضوع در  کمیسیون اقتصادی و سایر کمیسیون های تخصصی در حال بررسی است. نمایندگان هم به دنبال روشی هستند که در کوتاه ترین زمان ممکن بتواند کسری بودجه دولت را جبران کند، ضمن اینکه تبعات این طرح ها در سایر  بخشهای اقتصادی و بازارهای کشور نیز بررسی می شود تا برای حل مشکلی مثل کسری بودجه، مشکلات جدیدی برای اقتصاد کشور ایجاد نشود.