۰ نفر

دبیر انجمن پالایشگاه‌ها در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

جزییات نرخ گذاری جدید خوراک پالایشگاه‌ها/ شرایط کرونایی به نفع گروه پالایشی‌ها تمام شد

۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۵۴
کد خبر: 460259
جزییات نرخ گذاری جدید خوراک پالایشگاه‌ها/ شرایط کرونایی به نفع گروه پالایشی‌ها تمام شد

باتوجه به درخواست پالایشگاه ها برای افزایش درصد تخفیف خوراک نسبت به قیمت نفت خام در فوب خلیج فارس، قیمت خوارک این واحدها طبق دستورالعمل ابلاغی به معاونت برنامه ریزی وزارت نفت با تخفیف بیشتر نسبت به قبل نرخ گذاری خواهد شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ روز جاری اخباری در خصوص تغییر نرخ خوراک پالایشگاه های کشور منتشر شد که ناصر عاشوری دبیرانجمن صنفی پالایشگاه‌ها در این رابطه به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: تا پیش از این نرخ خوراک پالایشگاه های کشور بر مبنای 95 درصدقیمت نفت خام فوب خلیج فارس تعیین می شد.

وی افزود: اما به دلیل درخواست پالایشگاه های کشور در خصوص افزایش میزان درصد تخفیف خوراک دریافتی و همچنین باتوجه به شرایط کرونا، طرح بازنگری در خوراک  پالایشگاه ها کلید خورد.

به گفته عاشوری، باتوجه به طرح های توسعه ای پالایشگاه ها و همچنین افزایش هزینه های جاری این واحدهای تولیدی، در صورت عدم حمایت از مجتمع های پالایشی کشور و بازنگری نکردن در قیمت خوراک آن ها، روند سودآوری پالایشگاه ها دچار تغییرات منفی میشد، اما با طرح فوق که قطعا به نفع این واحدهای تولیدی که بالادست بسیاری از صنایع پتروشیمی هستند، به صورت غیرمستقیم ازبسیاری از کارخانجات تولیدی کشور حمایت شده است.

دبیر انجمن پالایشی در خصوص روند اجرای دستورالعمل نرخ گذاری جدید پالایشگاه های کشور نیز گفت: در حال حاضر چارچوب کلی و قوانین و مقررات این طرح تدوین شده و مکاتباتی را با وزارت نفت در پیش گرفتیم که البته در این میان حمایت وزیر نفت از طرح فوق رادریافت کرده ایم. اما نحوه محاسبات نرخ جدید که پایه آن برمبنای میانگین ماهانه محموله‌های صادراتی کشور است، منوط به اقدامات معاونت برنامه ریزی وزارت خواهد بود.

عاشوری تاکید کرد: این اقدام در وهله اول منافع قابل توجهی برای صنعت پالایشی که مادر بسیاری از صنایع کشور است، خواهد داشت و در ادامه نیز با تقویت این صنعت، شاهد بهبود بیشتر روند تولید خوراک برای صنایع پایین دستی خواهیم بود.