۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پاس کاری وزارت اقتصاد و نفت/ توپ ETF در زمین دژپسند

۲۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۱۷
کد خبر: 458851
پاس کاری وزارت اقتصاد و نفت/ توپ ETF در زمین دژپسند

با منتفی شدن عرضه صندوق ETF پالایشی، موجی از تایید و تکذیب‌ها از سوی وزارت نفت و اقتصاد شکل گرفته که به نظر می‌رسد پشت آن نگرانی از دست دادن مدیریت پالایشگاه‌ها از سوی وزارت نفت و بدست آوردنش از سمت وزارت اقتصاد باشد.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ شب گذشته خبر آغاز پذیره‌نویسی صندوق دارا دوم از اوایل شهریور ماه که ١۵ درصد سهام چهار پالایشگاه در آن وجود داشت، از صدا و سیما پخش شد. چراکه دولت پس از عرضه صندوق دارا یکم متشکل از سهام بانک‌ها، وعده صندوق دومی از شرکت‌های پالایشی را داده بود که تا همین دیروز هیچ مقام مسئولی آن را تکذیب نکرده بود.

اما امروز سازمان خصوصی‌سازی ضمن تکذیب این خبر، منتفی شدن عرضه صندوق ETF رو تعلل و عدم همکاری وزارت نفت در تشکیل این صندوق اعلام کرد. پس از آن نیز وزیر اقتصاد بیان داشت: خبری از دارا دوم نیست چون وزارت نفت مخالف است و زیرساخت فراهم نیست.

در نتیجه این خبر، پالایش و پخش اطلاعیه در خصوص عرضه این صندوق و آمادگی وزارت نفت در تشکیل صندوق ETF را اعلام کرده گفت:عرضه نشدن «دارا دوم» تصمیم خود وزیر اقتصاد بود. اگر تصمیم به تشکیل صندوق ETF داشته باشند، ما و وزارت نفت آماده‌ایم تمامی اختیارات خود را به وزارت اقتصاد تفویض کنیم و اینطور توپ را به زمین وزارت اقتصاد انداخت.

به نظر می‌رسد یکی از دغدغه‌ها، نگرانی از مدیریت پالایشگاه‌ها بعد از عرضه در ETF باشد چراکه اگر این ١۵ درصد از سهام چهار پالایشگاه به صورت ETF  عرضه شود مدیریت آن به دست وزارت اقتصاد سپرده خواهد شد. ولی اگر عرضه به‌صورت بلوکی باشد همان طور که هفته پیش سازمان خصوصی‌سازی آن را آگهی کرد، مدیریت پالایشگاه‌ها دست وزارت نفت باقی مانده خواهد ماند.حال باید دید این تکذیب و تأییدها سرانجام به کجا ختم می‌شود؟