۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تعلل وزارت نفت به زیان سهامداران در بورس تمام شد/ هدف از ناکامی صندوق پالایشی‌ها

۲۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۵۷
کد خبر: 458786
تعلل وزارت نفت به زیان سهامداران در بورس تمام شد/ هدف از ناکامی صندوق پالایشی‌ها

درحالی تکذیبیه خبر پذیره‌نویسی نویسی صندوق دارا دوم با سهام پالایشی ها روانه بازار سهام شد و آن را قرمز پوش کرد که دلیل این ناکامی، تعلل وزارت نفت در تشکیل این صندوق عنوان شده است.

اقتصاد آنلاین - محمد عبدی؛ روز جاری تکذیب خبر پذیره‌نویسی صندوق دارا دوم که شامل ١۵ درصد از سهام چهار پالایشگاه بود، موجمنفی در بورس به وجود آورد.

هیجان تا جایی پیش رفت که شاخص بورس که در ابتدای معاملات رشد ٢۵ هزار واحدی را ثبت کرده بود، در اواخر بازار با افت ۴٠هزار واحدی به محدوده دو میلیون و ۶٨ هزار واحد بازگشت.

گفتنی است صبح امروز اطلاعیه ای از سوی سازمان خصوصی‌سازی منتشر شد با این مفاد که: به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر آغاز پذیره نویسی دومین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله موسوم به etfاز اوایل شهریورماه سال جاری، روابط عمومی این سازمان ضمن تکذیب خبر فوق اعلام کرد: بر اساس اعلام قبلی سازمان خصوصی سازی قرار بود سهام دولت در چهار پالایشگاه در قالب دومین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (etf) عرضه شود لیکن با توجه به عدم اقدام وزارت نفت در تاسیس صندوق مذکور، هیات واگذاری درآخرین جلسه خود و با توجه عرضه قبلی سهام شرکت پالایش نفت تبریز، عرضه باقی مانده بلوک  سهام متعلق به دولت در سه شرکت پالایش نفت بندرعباس، تهران، و اصفهان را نیز مصوب نمود. لذا بر همین اساس آگهی عرضه عمده و بلوکی سهام این شرکت ها هفته گذشته منتشر شده که پس از هماهنگی با بورس تاریخ دقیق عرضه آن در بازار سرمایه مشخص خواهد شد.

در این بین یک نکته حایز اهمیت، عدم تمایل وزارت نفت در واگذاری پالایشگاه ها است. سال گذشته چندین بار بلوک ٢٠ درصدی پالایشگاه ها آگهی شد اما به دلیل قیمت بالا و نقدینگی سنگین مورد نیاز، بی مشتری ماند. اکنون نیز تعلل وزارت نیرو در تشکیل صندوقای تی اف پالایشگاه ها سبب شد تا سازمان خصوصی سازی اقدام به عرضه بلوکی سهام این شرکت ها نماید.