۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نفت در محدود ۴۴دلار آرام گرفت/ ۵عامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در اولین هفته آگوست

۱۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۴۱
کد خبر: 458312
 نفت در محدود ۴۴دلار آرام گرفت/ ۵عامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در اولین هفته آگوست

در حالی قیمت نفت بالاترین ارقام طی 150 روز اخیر خود را تجربه کرد که هنوز نگرانی‌ها در خصوص ضعف تقاضا پابرجاست.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در هفته گذشته اخبار مثبت و منفی متعددی در بازارهای جهانی نفت تاثیرگذار بودند که سرانجام فاکتورهای مثبت با قدرت بیشتر نمایان شده و روند فرسایشی  6 هفته ای نفت که کف 43 دلاری را برای طلای سیاه ساخته بود را به سمت کانال 44 دلار پیش بردند.

در این میان شاخص نفت برنت که در ابتدای هفته کار خود را در محدوده 43 دلار و 34 سنت آغاز کرده بود توانست به جهت انتشار اخبار مثبت تا مرز 46 دلار و 4  سنت نیز پیش روی کند اما نهایتا در کانال 44 دلار و  40 سنت متوقف شد.

همچنین شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت نیز در ابتدای هفته که در رقم 40 دلار و 16 سنت قرار داشت، با اوج گیری تا محدوده 43 دلار و 31 سنت نیز پیش روی کرد اما سرانجام در کانال 41 دلار و 22 سنت برای هفته گذشته به کار خود پایان داد.

از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در هفته گذشته می‌توان به حادثه انفجار در بندر بیروت، افت ذخایر نفت و افزایش ذخایر سوخت در آمریکا ، تضعیف شدید شاخص دلار و همچنین اعلام تداوم پایبندی اوپک پلاس به توافق کاهش تولید بود.

در عصر روز سه شنبه 14 مرداد پس ار انتشار خبر انفجار بندر بیروت قیمت نفت با رشد 1.6 دلاری به رقم 45 دلار رسید و این روند صعودی قیمت ادامه داشت تا اینکه در روز پنجشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد ذخایر نفت خام این کشور بیش از حد انتظار کاهش یافته است.

اما اوج گیری مجدد شیوع کرونا همچنان اصلی ترین عامل نگرانی در بازار نفت است، زیرا در صورت قرنطینه مجدد شهرها مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار بهبود وضعیت تقاضا برای انرژی باشد.  آمارها نشان می‌دهد میزان شیوع کرونا در تعدادی از ایالت‌های آمریکا رو به افزایش است.

در این بین آمارهای اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا نشان می‌دهد که میزان ذخایر فرآورده‌های نفتی این کشور به بالاترین رقم از سال 1980 رسیده است . گفتنی است تحلیل‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای بنزین در این کشور همچنان 10 درصد پایین تر از سال  2019 ست و این نگرانی وجود دارد که با پایان یافتن تابستان و فصل مسافرت ها، تقاضا برای سوخت در آمریکا مجدد کاهش یابد.

از سویی دیگر اما در هفته گذشته کاهش ارزش دلار به تقویت قیمت نفت کمک کرده، زیرا از آنجایی که نفت به دلار ارزش گذاری می‌شود، ارزان‌تر شدن دلار منجر به جذابیت بیشتر قیمت‌ها برای خریدارانی می‌شود که با ارزهای غیردلاری خرید می‌کنند. گفتنی است شاخص دلار که به عنوان معیار اندازه‌گیری در مقابل ارزهای دیگر است، بیشترین درصدکاهش ماهانه یک دهه گذشته را تجربه کرد و براساس پیش بینی تحلیلگران اقتصادی انتظار می‌رود که این کاهش ادامه داشته باشد.