۰ نفر

سایه خاموشی بر سر تولید

۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۰۷
کد خبر: 457195
سایه خاموشی بر سر تولید

فعالان شهرک‌های صنعتی به خاموشی‌های طولانی اعتراض دارند. به گفته صنعتگران شهرک صنعتی پرند، سبلان و نصیرآباد در سال جهش تولید، ساعات خاموشی این شهرک‌ها رو به افزایش است و از آنجا که دو ساعت برای راه‌اندازی مجدد دستگاه‌های واحدهای تولیدی این شهرک وقت صرف می‌شود، عملا واحدهای تولیدی شش ساعت در روز و حدود دو تا سه روز در هفته قادر به انجام فعالیت‌‎های تولیدی خود نیستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، به‌این‌ترتیب روند فعالیت آنها دچار اختلال شده است. در واکنش به این اعتراضات مصطفی رجبی‌مشهدی سخنگوی صنعت برق بروز این خاموشی‌ها را ناشی از برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای خروج از ایام پرمصرف تابستان معرفی می‌کند. او می‌گوید با شهرک‌های صنعتی توافق شده که روز جمعه روند تولید را پیگیری کنند. رجبی‌مشهدی با اشاره به توافق انجام‌شده با شهرک‌های صنعتی برای ساعات خاموشی، موضوع قطع برق در سه روز از هفته را رد می‌کند و قول پیگیری می‌‎دهد. او تأکید می‌کند: این شرایط موقت است و در هفته‌های آتی با خروج از ایام پرمصرف تابستان، برق پایدار برای همه کشور تأمین خواهد شد. فعالان شهرک‌های صنعتی اطراف تهران از خاموشی‌های طولانی‌مدت در ایام تابستان ناراضی هستند. آنها می‌گویند در سالی که جهش تولید نام‌گذاری شده است، به قدری خاموشی دارند که به‌طور‌کلی روند تولیدشان متوقف شده است. صنعتگران شهرک‌های پرند، صنعتی سبلان و نصیرآباد اگرچه پیامک‌های خاموشی و اخطارهای لازم را دریافت می‌کنند و می‌دانند که چند ساعت دیگر برق آنها قطع خواهد شد اما از افزایش ساعات خاموشی در شهرک‌هایشان  گله دارند.

 6 ساعت بی‌کاری به دلیل خاموشی

به گفته یکی از این صنعتگران، ابتدا قرار بوده یک یا دو روز در هفته به اهالی شهرک آن‌هم در حد دو ساعت خاموشی بدهند اما حالا این خاموشی‌ها رو به افزایش است. او اضافه می‌کند: علاوه بر اینکه تعداد روزهایی که خاموشی داریم، به سه روز در هفته افزایش پیدا کرده است؛ در برخی روزها از ساعت دو تا شش و در برخی روزها از ساعت سه تا شش برق نداریم. این صنعتگر که در صنعت پلاستیک فعال است و دستگاه‌های تزریقی دارند، خاموشی را صرفا محدود به همان سه‌ساعتی که وزارت نیرو برایشان تعیین کرده، نمی‌داند. او می‌گوید: وزارت نیرو خیلی راحت پیامک خاموشی ارسال می‌کند اما مسئله اینجاست که دستگاه‌های ما یک ساعت قبل از خاموشی باید از چرخه تولید خارج شوند و اقدام به خنک‌سازی آنها کنیم؛ ضمن اینکه بعد از پایان خاموشی هم یک ساعت طول می‌کشد که دستگاه گرم شود. به‌این‌ترتیب عملا روز کاری خود را از دست می‌دهیم. او می‌گوید: اگر دستگاه‌ها را به‌موقع خاموش نکنیم، خط تولیدمان دچار اشکال می‌شود.

 خسارت به خاطر خاموشی

یکی دیگر از تولیدکنندگان این شهرک‌های صنعتی یادآور می‌شود: گاهی پیامک خاموشی برق به دست ما نمی‌رسد. ما که در حوزه سیم و کابل فعال هستیم، باید حتما قبل از خاموشی از این مسئله مطلع شویم وگرنه خسارات سنگینی به واحد ما وارد می‌شود. او ادامه می‌دهد: عموما در مرحله روکش سیم و کابل اگر برق قطع شود، کل سیم بلااستفاده می‌شود و خسارات ما سنگین است. ناگزیریم نیروهای خود را تعدیل کنیم و به‌این‌ترتیب بی‌کاری افزایش می‌یابد.

 خاموشی به خاطر گذر  از  پیک تابستان

اگرچه صنایع از خاموشی‌های رو به افزایش فصل تابستان ناراضی هستند اما مصطفی رجبی‌مشهدی سخنگوی صنعت برق این خاموشی‌ها را برنامه‌ریزی‌شده اعلام می‌کند. او می‌گوید: ما امسال برنامه‌ای را تدوین کردیم که به برنامه 099 مشهور است. این برنامه بر مبنای خاموشی صفر تنظیم شده است؛ یعنی تلاش می‌کنیم هیچ‌جا خاموشی را اعمال نکنیم اما برای اینکه این خاموشی را اعمال نکنیم، سه اقدام را به‌طور خلاصه انجام دادیم. رجبی‌مشهدی بیان می‌کند: یکی از برنامه‌ها این است که ظرفیت تولید را افزایش داده و سعی کنیم از حداکثر ظرفیت نیروگاه‌های موجود استفاده کنیم. شیوه‌هایی برای ارتقای توان آنها استفاده شده است. در‌حال‌حاضر جمعا دو هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های کشور از طریق ارتقای شبکه افزایش یافته است. او اضافه می‌کند: دومین اقدام این بود که تلاش کردیم مشکل شبکه‌های برق چه انتقال، چه فوق توزیع و توزیع اگر دچارگرفتگی است، حل کنیم و مشکلات و محدودیت‌های ناشی از افزایش مصرف را پیش‌بینی کنیم؛ همچنین خطوط انتقال و پست مدیریت ایجاد کنیم. به گفته رجبی‌مشهدی سومین گام وزارت نیرو برای خروج از اوج مصرف تابستان، بحث اقدامات مدیریت مصرف است. در این بخش روش‌های مختلفی برای مدیریت مصرف به کار گرفته شده است. او ادامه می‌دهد: با صنایع کشور هماهنگ کردیم تا در طرح‌های مدیریت مصرف مشارکت کنند و به شکلی میزان مصرف را در ساعات 15 تا 17 کم کنند. کسانی که در این طرح مشارکت می‌کنند، معادل مصرفی که دارند، تعرفه برق با 50 درصد برای آنها محاسبه می‌شود. سخنگوی صنعت برق می‌گوید: در مورد چاه‌های کشاورزی اگر چهار ساعت از برق کشور مصرف نکنند، 20 ساعت بقیه برقشان رایگان حساب خواهد شد. برای شرکت‌های صنعتی نیز راهکارهای دیگری در نظر گرفته‌ایم. از آنجا که این شهرک‌‎ها روز جمعه تعطیل بودند و پنجشنبه هم نیمه‌فعال بودند، قرار بر این شد که در ایام اوج مصرف تابستان با هماهنگی مدیران شهرک و تفاهم‌نامه‌هایی که امضا شد، تولیدکنندگان در روزهای تعطیل مشغول به کار شوند. زیرا خودشان به این مسئله بیشتر راغب بودند. او بیان می‌کند: شهرک‌های صنعتی گفتند برای ما صرف نمی‌کند که چند ساعت مصرف برق را کاهش دهیم و تمایل داشتند در روزهای جمعه که مصرف کل کشور کمتر است، به فعالیت بپردازند. البته آنها روزهای شنبه و چهارشنبه هم فعال هستند. ولی تفاهم‌نامه‌ای هم امضا کردیم تا چند ساعت هم در کاهش مصرف با ما همکاری کنند.

 افزایش مصرف برق در بخش صنعت

رجبی‌مشهدی اضافه می‌کند: در سال جاری میزان مصرف انرژی در بخش صنایع 10.6 درصد رشد داشته است و این نشان می‌دهد که در بخش تولید افزایش مصرف کم‌سابقه‌ای داشتیم. معمولا افزایش مصرف صنعت سه تا پنج درصد بیشتر نبوده است اما حداقل در چهارماهی که گذشته است، 10.6 درصد رشد داشتیم. به گفته او در دو هفته گذشته و هفته پیش‌رو بر اساس پیش‌بینی‌ها باید از حداکثر ظرفیت مدیریت مصرف استفاده شود. با کاهش دمای هوا می‌توان قدری مدیریت مصرف را تعدیل کرد و بنابراین در هفته‌های آینده گشایش‌هایی رخ خواهد داد. سخنگوی صنعت برق تأکید می‌کند: بیشتر شهرک‌های صنعتی داوطلبانه و هم با هماهنگی قبلی با خود شهرک برای تیر و مرداد در بحث مدیریت مصرف مشارکت کرده‌اند و در یکی، دو هفته آینده شبکه سراسری موفق به عبور از حداکثر مصرف تابستانی شده و برق مشترکین پایداری لازم را خواهد داشت. او می‌گوید: این چند ساعت و چند روز خاموشی نمی‌تواند خللی در صنعت ما ایجاد کند و امیدواریم آنها هم از در روزهای آینده در وضعیت حداکثر تولید قرار بگیرند. به گفته رجبی‌مشهدی این خاموشی‌ها برای پیک‌سایی و مدیریت مصرف فقط در ایام اوج مصرف تابستان است و دو روز در هفته خاموشی به شهرک‌های صنعتی داده شده است؛ بنابراین اگر در شهرکی بیش از دو روز خاموشی وجود دارد، قطعا موضوع را پیگیری خواهیم کرد.