۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دوران کرونایی پالایشگاه‌های ترکیه/ آرزوی محال بازگشت تقاضا برای سوخت

۱۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۵۲
کد خبر: 456485
دوران کرونایی پالایشگاه‌های ترکیه/ آرزوی محال بازگشت تقاضا برای سوخت

آثار همه‌گیری کرونا بر مصرف فرآورده‌های نفتی دو شرکت اصلی پالایشگاه دار ترکیه، یعنی توپراس و سوکار را نیز درگیر کرد، تاجایی که هر دو شرکت مجبور به اعمال تغییر در سطح تولید خود شدند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ پالایشگاه‌های چهارگانه شرکت نفتی توپراش ترکیه ظرفیت ترکیبی ۵۶۲ هزار بشکه در روز را دارند.

در پی کاهش تقاضا ناشی از محدودیت‌های قرنطینه بیماری کرونا این شرکت تولید یکی از پالایشگاه‌های خود در شهر ازمیر با ظرفیت۲۲۰ هزار بشکه در روز را از ۵ مه به حالت تعلیق درآورد. اما از ابتدای جولای تولید در این پالایشگاه با شیب ملایم مجدد شروع شده است.

خوراک این پالایشگاه به طور معمول از نفت خام کرکوک از طریق خط لوله‌ و بندر مدیترانه‌ای جیهان تامین می شود.

پیش از این و در زمان اوج‌گیری ویروس کرونا، توپراش از بازنگری در برنامه‌های پالایشی خود در سال ٢٠٢٠ بدلیل کاهش تقاضا خبر داده بود.

شرکت نفتی سوکار نیز اعلام کرد با بهبود نسبی تقاضا از ۲۱ جولای، تولید مجدد حجم کمی از سوخت جت در پالایشگاه  ۲۱۲ هزار بشکه‌ای خود را آغاز کرده است. یکی مسئولین این پالایشگاه عنوان کرده که تقاضا برای سوخت هواپیما هنوز بسیار کم است و انتظار نمی‌رود قبل از تقاضا برای شروع سفرها به سطح عادی برسد.

با کاهش محدودیت‌ها، تعداد پروازهای داخلی و خارجی از فرودگاه‌های ترکیه رو به افزایش است. با این حال، بخش عمده از خطوط بازگشایی شده داخلی است، به طوری که اکثر خطوط بین‌المللی هنوز فعالیت را آغاز نکرده اند و ضمن آنکه  فرودگاه‌های ترکیه از موجودی بالای انواع سوخت هواپیما خریداری شده قبل از تعلیق پرواز خبر می‌دهند.

سوکار پیش از این گفته بود که با جایگزینی و افزایش تولید دیزل با سوخت جت، تولید را در سطح عادی حفظ کرده است.

معمولا ظرفیت تولید دیزل ترکیه تنها در حدود ۶٠ درصد تقاضای عادی را تأمین می‌کند و الباقی از طریق واردات تامین می‌شود.