۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد تقاضای فرآورده‌های نفتی در ترکیه/ استفاده از خودروهای شخصی اوج گرفته است

۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۳۷
کد خبر: 456070
رشد تقاضای فرآورده‌های نفتی در ترکیه/ استفاده از خودروهای شخصی اوج گرفته است

همزمان با کاهش محدودیت‌های ناشی از کرونا، تقاضای فراورده‌های نفتی ترکیه با افزایش قابل توجه روبرو است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ آخرین اطلاعات وزارت انرژی ترکیه  نشان می‌دهد تقاضای برای سوخت دیزل(گازوئیل ) در این کشور طی 25 روز اول ماه جولای 6.1 درصد رشد یافته است.

گفتنی است همزمان با ایجاد محدودیت‌های مسافرتی که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا  در ترکیه اعمال شده بود، تقاضا گازوئیل باکاهشی27.7 درصدی در ماه مه مواجه شد.

همچنین تقاضای بنزین در 25 روز اول ژوئیه بالغ بر 267 میلیون لیتر بوده که افزایش 22.5 درصدی داشته است. مصرف این فراروده نفتی در ماه مه با کاهش  32.4 درصدی مواجه شده بود.

در کنار بازگشت مجدد مصرف در حوزه حمل و نقل ترکیه با کاهش محدودیت ها و بازگشایی اقتصادی، روند مصرف سوخت دیزل به دلیل استفاده از اتوبوس‌های بین شهری  در آستانه تعطیلات تابستانی و عید قربان (از 31 ژوئیه تا 3 اوت) افزایش یافته است.

به طور مشابه، ادامه روند افزایش مصرف بنزین نشان دهنده این واقعیت است که بسیاری از مشاغل همچنان با کارمندان غیرضرور که به طور مجازی از خانه کار می‌کنند، فعالیت دارند. این وضعیت به بسیاری از افراد دورکار اجازه داده است زودتر از آغاز تعطیلات تابستانی از شهرها خارج شوند.

روزنامه ترکیه‌ای Milliyetروز 21 ژوئیه اعلام کرد: ۹۰ درصد اتومبیل‌های اجاره‌ای این کشور قبل از تعطیلات عید قربان اجاره داده شده است.

در این گزارش دلیل این موضوع نگرانی خانواده‌های فاقد وسیله نقلیه شخصی در استفاده از حمل و نقل عمومی و بین شهری در این ایام ذکر شده است.

رشد تقاضا فراورده‌های نفتی به ویژه گازوئیل و بنزین یکی از نشانه‌های بهبود نسبی شرایط اقتصادی ترکیه پس از همه گیری ویروس کرونا در سال 2020 است.