۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نفت سیاست زده به کدام سو می‌رود؟/ خوشبینی به افزایش قیمت طلای سیاه در هاله‌ای از ابهام

۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۱۶
کد خبر: 455393
نفت سیاست زده به کدام سو می‌رود؟/ خوشبینی به افزایش قیمت طلای سیاه در هاله‌ای از ابهام

درحالی قیمت نفت از شش ماه پیش درگیر سقوط تقاضای ناشی از کرونا بود که اخیرا منازعات سیاسی میان چین وآمریکا همه پیش بینی‌های گذشته را تحت‌الشعاع قرار داده است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ قیمت نفت  در هفته ای که گذشت همچنان درگیر مقاومت روانی 43 دلار بود و نتوانست به دلیل ضعف عوامل بنیادی مثبت، به ارقام بالاتر صعود کند.

در این بین شاخص برنت که در ابتدای هفته کار خود را از محدوده 43 دلار و11 سنت شروع کرد و تا سقف 44 دلار و 75 سنت نیز پیش روی کرد اما به واسطه تشدید تنش های سیاسی چین و امریکا تا محدوده 42 دلار و 97 سنت نیز پایین آمد.

همچنین شاخص وست تگزاس اینترمدییت نیز روز دوشنبه هفته گذشته در قیمت 40 دلار و 60 سنت شروع کرد وتا رقم 42 دلار و 26 سنت نیز بالا رفت اما نتوانست در این منطقه تثبیت شود و مجددا به کانال 41 دلار بازگشت.

همانطور که اشاره شد دور جدید تنش های چین و آمریکا که بسته شدن چند کنسولگری این دو کشور منجر شد این پیام را به دنیا مخابره کرد که بعد  از کرونا، تداوم جنگ دو ابر قدرت اقتصاد کلان دنیا را تهدید خواهد کرد.

این تهدید تا جایی جدی بود که در همان ابتدای امر ، روز  چهارشنبه شاهد ریزش قیمت انواع کامودیتی در معاملات جهانی بودیم که این امر به بورس  شانگهای نیز تسری پیدا کرد.

در این میان نفت نیز از این منازعات بی نصیب نمانده و خود را برای تداوم روزهای سرد تقاضا آماده می کند. در همین رابطه شرکت نفتی اسپانیایی رپسول پیش از این پیش‌بینی کرده بود که قیمت نفت ممکن است در سال 2035 به 87 دلار برای هر بشکه برسد و تورم را تعدیل کند، اما اکنون در قیمت‌گذاری امسال قیمت اصلی را تا سال 2050 به‌طور میانگین 59 دلار و 60 سنت برای هر بشکه اعلام کرده است.

از سویی دیگر مولفه ای که با افزایش قیمت نفت، بعنوان یک تهدید بالقوه محسوب می شود، افزایش تعداد دکل های حفاری آمریکا است. در هفته گذشته بعد از یازده هفته پیاپی روند کاهشی تعداد دکل های فعال آمریکا متوقف شد که این موضوع حاکی از بازگشت تدریجی تولیدکنندگان نفت آمریکایی به صحنه عرضه است.

گفتنی است مجموع دکل‌های نفتی فعال آمریکا در این هفته، با یک دستگاه افزایش به 181 دستگاه رسید، این در حالی است که شمار دکل‌های گازی با سه دستگاه کاهش به 68 دستگاه، یعنی کمترین تعداد ثبت‌ شده در میان داده‌های این شرکت  از سال 1987 رسید.

بیش از نیمی از کل دکل‌های نفتی ایالات متحده در حوضه پرمین در غرب تگزاس و شرق نیومکزیکو قرار دارند که در هفته جاری با افزایش دو دستگاه، شمار دکل‌های فعال این منطقه به 126 مورد رسید که نخستین افزایش هفتگی آنها از نیمه مارس است.