۰ نفر

بار سرمایشی کشور به 23 هزار مگاوات رسید

۵ مرداد ۱۳۹۹، ۷:۴۵
کد خبر: 455257
بار سرمایشی کشور به 23 هزار مگاوات رسید

مصرف برق هفته گذشته رکورد تاریخی خود را شکست و به رقم 58 هزار و 252 مگاوات در ساعات اولیه یکشنبه شب رسید. این میزان مصرف حتی 3 برابر بیشتر از مصرف برق کشوری نظیر ترکیه است. کشوری که اقلیم نسبتاً مشابه و جمعیتی برابر با ایران دارد؛ اما بخش صنعت آن گسترده‌تر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اما فراتر از بالا بودن رقم پیک (اوج مصرف)، یک نکته قابل توجه درباره نوع مصرف وجود دارد. اینکه حدود 23 هزار مگاوات از پیک‌های پی‌درپی امسال مربوط به وسایل سرمایشی است و این رقم در سال گذشته 22 هزار مگاوات بود.

به عبارت دیگر، حدود 40 درصد از پیک مصرف هر ساله ایران را بار سرمایشی تشکیل می‌دهد. مصرفی که فقط برای تابستان است و برای تأمین آن میلیاردها تومان هزینه شده است. از سوی دیگر، به همین اندازه یک ظرفیت نیروگاهی بی‌استفاده در فصول سرد سال را که با هزینه‌های میلیاردی ساخته شده، روی دست تولیدکنندگان این صنعت می‌گذارد که درآمدی ندارد. اما چرا در ایران 23 هزار مگاوات برق فقط صرف بار سرمایشی می‌شود؟ در حالی که حدود ۶۰۰ هزار یورو برای ایجاد هر مگاوات ظرفیت نیروگاهی سرمایه‌گذاری می‌شود.

5 میلیون کولر فرسوده در ایران داریم

سخنگوی صنعت برق با تأکید بر اینکه بار سرمایشی تابستان امسال حدود 22 هزار تا 23 هزار مگاوات برآورد می‌شود، به بیان وضعیت مصرف این بخش پرداخت.

مصطفی رجبی مشهدی این مصرف را برابر با مصرف 4 کشور همجوار دانست و بیان می‌کند: علاوه‌بر اینکه توصیه می‌کنیم در ساعات 13 الی 17 روزهای گرم تابستان، مشترکان کولرهای آبی را روی دور کند و کولرهای گازی را روی 24 درجه تنظیم کنند، برنامه نوسازی حدود یک میلیون دستگاه کولر فرسوده را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گفته این مقام مسئول درایران بیش از 5 میلیون کولر گازی فرسوده داریم که امسال برنامه نوسازی و تعویض یک میلیون دستگاه اجرایی می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مقدار بار سرمایشی ایران معادل برق مصرفی چهار کشور افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان است.

کاهش 1600 مگاواتی پیک 1400

تعویض یک میلیون کولر گازی فرسوده علاوه‌بر اینکه موجب صرفه‌جویی 2 میلیارد مترمکعبی گاز مصرفی در نیروگاه‌ها می‌شود، پیک سال آتی یعنی در تابستان 1400 را  نیز کاهش خواهد داد.

مصوبه شورای اقتصاد در خصوص صدور مجوز طرح جایگزینی یک میلیون کولر گازی فرسوده با کولرهای گازی راندمان بالا در شهرستان‌هایی که دارای تعرفه برق مناطق گرمسیری هستند، از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دی ماه سال گذشته ابلاغ شد. در این باره رجبی مشهدی می‌گوید: ظرف 2 هفته آینده با هماهنگی وزارت صمت فراخوان ارزیابی صلاحیت مناقصه‌گران اجرا می‌شود و ان‌شاءالله برای مناقصه آماده می‌شویم. قرار است که با هماهنگی این وزارتخانه تعویض یک میلیون دستگاه کولر گازی در 2 مناقصه 500 دستگاهی به سازندگان و پیمانکاران ایرانی سپرده شود. بررسی‌های وزارت صمت نشان می‌دهد که سازندگان داخلی برای این کار می‌توانند بیش از 50 درصد از تولیدات داخلی استفاده کنند. در ایران کارخانجاتی داریم که به این منظور می‌توانیم برای آنها نیز کار و اشتغال ایجاد کنیم.

سخنگوی صنعت برق می‌گوید: بازده کولرهای جدید دو برابر کولر‌های فرسوده خواهد بود و مصرف را به نصف کاهش می‌دهد. در این مرحله 20 درصد کولرها تعویض می‌شوند و به‌دنبال این طرح 1600 مگاوات از محل مصرف و حدود 2 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی صرفه‌جویی خواهد شد.

رجبی مشهدی می‌گوید: امیدواریم این یک میلیون دستگاه، پیک سال آتی را 1600 مگاوات کاهش دهد.

کاهش 8 هزار مگاواتی مصرف با نوسازی تمام کولرها

در مورد میزان اثرگذاری تعویض کولرها در مناطق گرمسیری، سخنگوی صنعت برق می‌گوید: کولرهای گازی قدیمی در مناطق گرمسیری نه تنها در تابستان بلکه 9 ماه از سال در مدار هستند و 18 ساعت در شبانه‌روز کار می‌کنند. اما نوسازی کولرهای فرسوده در کل ایران می‌تواند حجم قابل توجهی از پیک برق تابستانه را کاهش دهد. با این حساب اگر 5 میلیون کولر گازی فرسوده در ایران طی سال‌های آتی نوسازی شود، حدود 8 هزار مگاوات در مصرف و 10 هزار مگاوات در ظرفیت نیروگاهی صرفه‌جویی خواهد شد. هزینه‌ای که دولت به جای ساخت چندین واحد نیروگاهی انجام می‌دهد.

او می‌گوید: امیدواریم این مناقصات بزودی برگزار شود و با گرفتن مجوزها از نهادهای مربوطه وارد فاز اجرا شویم. البته علاوه بر نوسازی این کولرهای فرسوده، طرح نوسازی کولرهای آبی، بحث روشنایی و عایق‌بندی دیوار‌ها و پنجره‌ها را نیز در دستور کار داریم که امیدواریم طرح این موارد نیز بزودی تهیه و به تصویب شورای اقتصاد و بخش‌های مربوطه برسد.

کولرها را از دور خاموش می‌کنیم

طرحی به‌نام اینترنت اشیا در شبکه هوشمند توزیع برق به مرحله اجرا رسیده که بر مبنای آن مصرف ادارات و نهادها و سازمان‌ها از راه دور کنترل می‌شود. رجبی مشهدی می‌گوید که این طرح اکنون در ادارات و بانک‌های استان کرج اجرایی شده و برنامه داریم که آن را به سراسر ایران تعمیم بدهیم.

اینترنت اشیا (IoT) مفهومی ‌جدید در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات است که قابلیت ارسال و دریافت داده از طریق شبکه‌های ارتباطی را فراهم می‌کند. به بیان ساده اینترنت اشیا به ارتباط اشیای مختلف از طریق اینترنت و برقراری ارتباط آنها با یکدیگر اشاره دارد. فناوری اینترنت اشیا نقش بسزایی در توسعه و ارتقای شبکه‌های هوشمند برق دارد.

او همچنین از پایش ادارات پرمصرف و قطع برق بعد از تذکر به بخش‌های پرمصرف خبر داد که در هفته گذشته این موضوع نیز با اوج‌گیری مصرف اجرا شده است.

مصرف کولرهای گازی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی چهار برابر بیشتر است. این درحالی است که مصرف کولر گازی مدل ایستاده هم نسبت به کولرهای گازی اینورتر (کم مصرف) چهار برابر و در مقایسه با کولر آبی ۱۶ برابر بیشتر است. اما چون اقتصاد برق در کشور ما توجیه ندارد، برخی از منازل یا ادارات بدون توجه به میزان مصرف وسایل سرمایشی و نیاز واقعی دست به انتخاب کولرهای گازی و حتی مدل ایستاده آن می‌زنند.

با این حال، رجبی مشهدی علت افزایش بار سرمایشی را استفاده بیشتر از کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی می‌داند و درباره راهکارهای ساده مدیریت مصرف در پیک تابستان می‌گوید: با تمام این تفاسیر، ساعت‌های اوج مصرف از ساعت 13 تا 17 است که مشترکان باید در این ساعات از دور کند کولر آبی استفاده کنند، دمای ترموستات کولر گازی را روی عدد 24 درجه قرار دهند و از وسایل پرمصرف مانند ماشین لباسشویی، ظرفشویی و اتو بخار در این ساعت‌ها استفاده نکنند. در این ساعات مشترکان سعی کنند که از نور طبیعی استفاده کنند و با رعایت تمام این نکات می‌توانیم از تابستان امسال با یک شبکه پایدار برق عبور کنیم.

اما با وجود این، توجه به یک نکته دیگر نیز ضرورت دارد و آن هم افزایش راندمان تمام وسایل برقی مورد استفاده از بخش خانگی تا صنعت است. گفته می‌شود که با افزایش راندمان و ارتقای رتبه برچسب انرژی وسایل برقی می‌توان ۳۰ درصد به ذخیره و کاهش مصرف انرژی کمک کرد و از این‌رو به نظر می‌رسد که وزارت صمت و حتی گمرک ایران، باید با کمک سایر نهادهای مربوطه تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کنند. در بخش تولید نیز افزایش راندمان نیروگاهی اهمیت دارد که وزارت نیرو مسئول آن است.