۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی‌ می‌کند؛

تابستان داغ بورس در روزگار سرمازده نفت/ تامین مالی از بازار سرمایه ۵برابر جهش کرد

۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۵۲
کد خبر: 455176
تابستان داغ بورس در روزگار سرمازده نفت/ تامین مالی از بازار سرمایه ۵برابر جهش کرد

درحالی تحریم‌ها و شیوع کرونا، ماحصل فروش نفت برای کشورمان را به پایین‌ترین سطح کشانده که در همین مدت یکساله تامین مالیاز بازار سرمایه قریب به پنج برابر افزایش یافته است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ از اواسط سال گذشته که شدت تحریم های ظالمانه علیه کشورمان به اوج خود رسید، فروش نفت ایران به یک دهم روزهای اوج خود کاهش یافت.

این در حالی است که پول حاصل از همان اندک فروش نفت نیز به دلیل تحریم ها که سیستم بانکی کشور را نشانه رفته بود، به سختی وارد کشور می شد.

16

اما در همین روزگار سخت و طاقت فرسای طلای سیاه در کشور، بازار دیگری با تمام توان رشد کرده و توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران رابه خود جلب کرد.

در این میان بورس تهران برخلاف تصور بسیاری مخالفان، توانست با رشدهای خیره کننده شاخص که شروع آن از اردیبهشت سال ٩٧ واوج آن در ماه های اخیر بود، تا حدی جای خالی نفت را در مقوله تامین مالی بگیرد.

15

به اذعان آمار منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی ایران، شاخص بورس تهران تنها از ابتدای سال جاری تا روز ٣٠ تیر ماه، رشد یک میلیون و ۴۵٠ هزار واحدی یعنی تقریبا جهش سه برابری را به ثبت رساند و تنها در این ماه شاهد بازده ۴٧ درصدی شاخص بورس نسبت به خرداد ماه  بودیم. و مهم تر اینکه ارزش معاملات بورس تهران به طور میانگین در تیرماه سال جاری از مرز ١۵ هزار میلیاردتومان عبور کرد که این عدد رشد ۶٣ درصدی نسبت به ماه خرداد را نشان می‌دهد.

17

ولی باید توجه داشت که همه این آمار و ارقام زمانی از جنبه اقتصادی حایز اهمیت می شوند که مطابق با گزارش اتاق بازرگانی، تامین مالی از بازار سرمایه در یک سال گذشته ۴.۶ برابر شده است.

نکته دیگر اینکه همواره در منابع سرمایه‌گذاری، تامین مالی با ابزار بدهی جذابیت بیشتری نسبت به ابزار سرمایه ای داشته تا جایی کهدر فصل نخست سال ٩٨، تنها ٩ هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق ابزار سرمایه‌ای و ١٣.٨ میلیارد تومان از ابزار بدهی انجامشده که این اعداد برای سال ٩٩ تغییرات قابل توجهی را به ثبت رسانده که نشان از ظرفیت بالای بازار سرمایه در حوزه تامین مالی دارد. گفتنی است در فصل نخست سال جاری تامین مالی از بازار سرمایه بالغ بر ١٠۴.۵ هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان ٨۵ هزارمیلیارد تومان از طریق بازار سرمایه ای و ١٩ هزار میلیارد تومان از طریق ابزار بدهی حاصل شده است.

اما مهمترین رکن تاثیر گذار در جذب سرمایه در بورس به گواه آمار، فعالیت صندوق های سرمایه گذاری بوده است تا جایی که در سهماهه ابتدایی سال جاری ۶٣ درصد از تامین مالی بازار سرمایه از طریق صندوق های سرمایه گذاری انجام شده است.

همچنین شایان ذکر است که دو فاکتور مهم افزایش منابع سرمایه ای در سه ماهه نخست سال جاری مربوط به افزایش قابل توجه ارزشصندوق های سرمایه گذاری از شش هزار میلیارد تومان به ۶۵ هزار میلیارد تومان و افزایش ارزش عرضه های اولیه از ٩٠٠ میلیارد تومان به ١٠٨٠٠ میلیارد تومان می‌شود.

انتشار این آمار نشان از تقویت جایگاه بازار سرمایه در تانین مالی در روزهای بسیار سختی دارد که تقریبا سایر بازارها یا درجا زده ویا رشد اندکی را به ثبت رسانده اند.