۰ نفر

کارشناس انرژی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

دلایل استقبال اندک از دوگانه‌سوز کردن خودروها/ از پایین آمدن کیفیت موتورهای دوگانه سوز کارگاهی تا پراکندگی نامناسب جایگاه سوخت گاز

۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۳
کد خبر: 453719
دلایل استقبال اندک از دوگانه‌سوز کردن خودروها/ از پایین آمدن کیفیت موتورهای دوگانه سوز کارگاهی تا پراکندگی نامناسب جایگاه سوخت گاز

درحالی معاونت پالایش و پخش وزارت نفت در تلاش برای ترغیب دارندگان خودرو به ثبت نام در طرح دوگانه سوز کردن است که عدم پراکندگی یکنواخت و کمبود شدید جایگاه سوخت سی ان جی در برخی مناطق کشور، عدم اطمینان به تجهیزات کارگاهی و همچنین پایین آمدن کیفیت موتور خودرو در بحث دوگانه سوز کردن کارگاهی از مهم ترین دلایل استقبال اندک مالکان خودرو به این طرح است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ از ابتدای سال جاری شرکت ملی پالایش و پخش عزم جدی وزارت نفت بر تنوع بخشی به سبد سوختی را با اجرای طرح دوگانه سوزکردن رایگان خودروها پیاده کرد.ش

اما با گذشت چند ماه از اجرایی شدن این طرح، آمار متقاضیان برای دوگانه سوز نمودن خودروها با پیش بینی ها فاصله بسیار زیادی داشته و تنها 76 هزار مالک خودرو در این طرح ثبت نام کرده اند. در حالی که در این طرح پیش بینی شده یک میلیون و 460 هزار خودرو دوگانه سوز شوند.

کیفیت موتور خودروهای دوگانه سوز کارگاهی تضعیف می‌شود

در رابطه با دلایل کاهش  استقبال مالکان خودرو از این طرح، حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: از منظر اقتصادی بودن، سوخت سی ان جی، مقرون به صرفه است اما در کنار این فاکتور باید عامل مشکلات فنی برای موتورهای دوگانه سوز کارگاهی را نیز در نظر گرفت. وی در ادامه این موضوع گفت: خودروهایی که بر پایه سی ان جی ساخته نشده و بنزین سوز هستند، در صورت دوگانه سوز شدن، راندمان مطلوب را نداشته و عملا پس از چند سال سیستم احتراق و سیلندر آنها آسیب خواهد دید که این موضوع سبب نارضایتی مالکان خودرو می شود.

کمبود شدید جایگاه سوخت گاز داریم

صالحی دلیل دیگر عدم استقبال عمومی از سوخت سی ان جی را کمبود شدید جایگاه های سوخت در برخی از نقاط کشور عنوان کرد و گفت: چون تاکنون اعتقاد و عزم جدی برای حرکت به سمت سوخت سی ان جی نبوده، ما کمبود شدید زیرساخت را در این حوزه می بینیم و مهم ترین آن دسترسی سخت به جایگاه های عرضه سی ان جی است. وی در ادامه افزود: اما متاسفانه ما همیشه شاهد آن بودیم که در ابتدای طرحی، تب و تاب اجرای آن بالا گرفته اما پس از مدتی همه چیز رها می شود و مستدام نخواهد بود. بنابراین اگر اراده حاکمیت بر این است که سی ان جی به ترکیب سبد سوخت افزوده شود، باید فکری به حال تعداد جایگاه های سوخت گاز ، پراکندگی مناسب و دسترسی اسان در تمام نقاط کشور شود.

تجربیات تلخ گذشته بازدارنده است

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازگارنی همچنین به تجربیات تلخ انفجارها در گذشته پرداخت و گفت: درگذشته چون تعدادی از خودروهایی که به صورت کارگاهی دوگانه سوز شده بودند دچار اسیب شده و این موضوع سبب نگرانی در میان مالکان خودروهای پایه بنزین سوز شده و احساس می کنند با خود بمب حمل کرده وهر لحظه ممکن است منفجر شود. وی افزود: اگر واقعا به دنبال دوگانه سوز کردن هستیم، بهتر است از خودروسازها بخواهیم که از ابتدا خودروهای پایه گازسوز تولید کنند.

چرا در ایران برق در سبد سوخت دیده نمی شود؟

این کارشناس انرژی در پایان با تاکید بر موضوع اهمال در ورود برق به سبد سوخت خودروهای کشور گفت: درحالی ما به دنبال دوگانه سوزکردن خودروها با سی ان جی هستیم که دنیا به سمت خودورهای برقی رفته و سرمایه گذاری های کلانی در این حوزه انجام شده است. وی افزود: اشتباهی که در گازرسانی به 96 درصد مناطق کشور انجام شده، اکنون در بحث گازسوز کردن خودروها نیزاتفاق افتاده است. در صورتی که ایمنی و استفاده از برق  بیشتر و به‌صرفه تر است. به گفته صالحی ما می توانیم گاز را در نیروگاه ها به برق تبدیل کرده و از انرژی پاک برق استفاده کنیم که هم به صرفه تر است و هم آلایندگی ندارد. صالحی تاکید کرد تا پایان سال 2030 در اروپا هدف‌گذاری شده که 50 درصد خودروها برقی شوند که این نشان از عزم دنیا بر استفاده بیشتر از انرژی برق دارد.