۰ نفر

پیش بینی افزایش قیمت نفت به 100دلار تا 5سال آینده

۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۱۱
کد خبر: 447159
پیش بینی افزایش قیمت نفت به 100دلار تا 5سال آینده

طبق پیش بینی سرپرست تحقیقات نفت و گاز جی پی مورگان ، کمبود نفت تا ۲۰۲۵ به ۶.۸ میلیون بشکه در روز می رسد و قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار و یا بیشتر افزایش می یابد.

 به گزارش اویل پرایس، در شرایطی که بسیاری از بازگشت قیمت نفت به 50 دلار در هر بشکه مطمئن نیستند، یکی از تحلیلگران جی پی مورگان  اعتقاد دارد قیمت نفت نه تنها کاهش ارزش خود از آغاز سال میلادی جاری را جبران می کند، بلکه در آینده تا 100 دلار در هر بشکه افزایش می‌یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، کریستیان ملک، سرپرست تحقیقات نفت و گاز جی پی مورگان می گوید:« واقعیت این است که شانس صد دلاری شدن قیمت نفت در این برهه زمانی بالاتر از سه ماه گذشته است».

 دلیل این پیش بینی ساده است: ماهیت دوره ای صنعت نفت. در ماه مارس، قبل از اوج گرفتن همه‌گیری ویروس کرونا ،تحلیلگران جی پی مورگان طی یادداشتی اعلام کردند صنعت نفت در حال ورود به چرخه ای است که قیمت نفت را تا 2025 به 190 دلار در هر بشکه می‌رساند. از نظر ملک، این پیش بینی هنوز هم امکان پذیر است.

 این پیش بینی بدون پایه و اساس منطقی انجام نشده است. نحوه عملکرد صنایع دوره‌ای به این شکل است که صنعت در شرایطی که تقاضا بسیار بالاست، مقدار زیادی از یک محصول را تولید می کند. در آخر، عرضه به‌دلایلی از تقاضا پیشی می گیرد. قیمت سقوط می‌کند. صنعت عکس العمل نشان می دهد و تولید و عرضه را محدود می کند تا قیمت افزایش یابد. به این ترتیب، کمبود این محصول به وجود می آید که باعث بالا رفتن قیمت می‌شود. این دوره هر چند سال یکبار تکرار می شود.

 به گفته این تحلیلگر جی پی مورگان، در حال حاضر شرایط به همین منوال است و بازار نفت در 2022 دچار کمبود می‌شود که قیمت نفت را تا 60 دلار در هر بشکه بالا میبرد. به این ترتیب، تولید کنندگان نفت خام بیشتری تولید می کنند. طبق پیش بینی ملک، کمبود نفت تا 2025 به 6.8 میلیون بشکه در روز می رسد. بنابراین قیمت نفت تا 100 دلار و یا بیشتر افزایش می یابد.

ملک گفت:« کمبود نفت کار خود را خواهد کرد، یعنی قیمت نفت اوج می‌گیرد. شاید این افزایش قیمت ادامه دار نباشد ولی مطمئناً نفت به این سطح از قیمت می رسد».