۰ نفر

عراق صادرات نفت خام بصره به آسیا را کاهش داد

۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۲۳
کد خبر: 446534
عراق صادرات نفت خام بصره به آسیا را کاهش داد

عراق برای پایبندی بیشتر به توافق کاهش تولید اوپک پلاس، صادرات ماه ژوئیه نفت خام بصره به آسیا را کاهش داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور و دهلی‌نو، هفت منبع امروز (سه‌شنبه، ۲۷ خردادماه) اعلام کردند که شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) با کاهش چشمگیر محموله‌های نفت خام ارسالی بصره به آسیا در ماه ژوئیه قصد دارد به توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) پایبندی بیشتری داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شانا، این منابع با اظهار اینکه کاهش عرضه نفت خام بصره به آسیا برای ماه ژوئیه ۳۰ تا ۱۰۰ درصد حجم قراردادها بوده است، افزودند: سطح این کاهش میان خریداران متفاوت است.

یکی از منابع گفت: برخی خریداران تخصیصی دریافت نکردند.

این منابع گفتند: برای دو خریدار هندی، این کاهش حدود ۳۶ و ۷۵ درصد از حجم قراردادهای ماهانه آنها بوده است.

این منابع افزودند کل عرضه نفت خام ماه ژوئیه بصره به‌طور میانگین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

امکان دسترسی به شرکت بازاریابی نفت عراق در خارج از ساعات اداری برای گرفتن اطلاعات بیشتر وجود نداشت.

اوپک، روسیه و متحدانشان ۱۷ خردادماه پس از برگزاری نشستی از طریق ویدئوکنفرانس، به توافق رسیدند کاهش تولید تاریخی نفت را به‌مدت یک ماه و تا پایان ماه ژوئیه تمدید کنند و با کاهش تولید ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌، حدود ۱۰ درصد از عرضه جهانی نفت، از مازاد عرضه ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا بکاهند.

ائتلاف اوپک پلاس همچنین از کشورهایی مانند نیجریه و عراق که تولیدشان بیش از سهمیه تولید در ماه‌های مه و ژوئن بود، خواست  پایبند نبودنشان در ماه‌های مه و ژوئن را جبران کنند و با پایبندی کامل (۱۰۰ درصد) تعهدهای خود را در ماه‌های ژوئیه، اوت و سپتامبر به اجرا در آورند.

مقام‌های عراقی فعال در میدان‌های نفتی جنوب این کشور، روز یکشنبه ۲۵ خردادماه اعلام کردند عراق برای پایبندی به توافق اوپک پلاس با شرکت‌های بزرگ نفتی فعال در این میدان‌های عظیم توافق کرده است تولید نفت خام خود را در ماه ژوئن کاهش دهد.

احسان عبدالجبار اسماعیل که به‌تازگی مسئولیت وزارت نفت عراق را به‌عهده گرفته است نیز دیروز در مصاحبه‌ای با تلویزیون الشرقیه عراق اعلام کرد صادرات کشورش در ماه ژوئن به‌طور متوسط ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.