۰ نفر

صعود سهم سعودی به بالاترین میزان ۴۰سال اخیر

۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۲۹
کد خبر: 445740
صعود سهم سعودی به بالاترین میزان ۴۰سال اخیر

بانک جی‌پی مورگان در گزارشی اعلام کرد سهم عربستان سعودی از بازار نفت در دهه جاری به بالاترین حد خود از دهه ۱۹۸۰ خواهد رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این بانک وال استریت اعلام کرد که قیمتهای نفت امسال پس از فروپاشی کم‌سابقه تقاضا، بیش از ۴۰ درصد سقوط کرد و باعث شد شرکتهای نفت و گاز کاهش هزینه‌هایی را اعلام کنند که تا پایان دهه جاری به ۶۲۵ میلیارد دلار بالغ خواهد شد. این کاهش سرمایه‌گذاری باعث از دست رفتن تولید می‌شود و در نتیجه قیمت هر بشکه نفت برنت را تا دو سال دیگر به ۶۰ دلار می‌رساند.

قیمت هر بشکه نفت برنت در آوریل در نتیجه شیوع پاندمی ویروس کرونا که اقتصادهای سراسر جهان را به وضع قرنطینه وادار کرد، به رکورد پایین ۱۶ دلار سقوط کرد و اکنون حدود ۳۸ دلار معامله می‌شود.

جی پی مورگان پیش بینی کرد که تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ به ۹۱ میلیون بشکه در روز بالغ می‌شود که ۹ میلیون بشکه در روز کمتر از برآوردهای اولیه خواهد بود و میزان مصرف تنها در نوامبر سال ۲۰۲۱ به سطح ۱۰۰ میلیون بشکه در روز پیش از شیوع پاندمی بهبود پیدا خواهد کرد.

اما تغییرات در الگوی مصرف باعث کاهش دائمی سه میلیون بشکه در روز تقاضا برای نفت در دهه جاری در مقایسه با پیش بینی‌های قبلی خواهد شد.

در این بین، عرضه نفت به دلیل عدم وجود سرمایه گذاری در تولید جدید و تعطیلی برخی از میادین نفتی، پنج میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد و عربستان سعودی که پایین‌ترین هزینه تولید و بالاترین ظرفیت تولید را دارد، در بهترین موقعیت برای افزایش سهم خود در بازار نفت قرار دارد.

طبق پیش بینی جی پی مورگان، تولید نفت شیل عربستان سعودی که تا پایان دهه ۲۰۱۰ رشد چشمگیری داشت، در دهه جاری رشد چندانی نخواهد داشت و از ۱۰.۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ به ۱۱ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۳۰ می‌رسد.

پیش از سقوط قیمت نفت، پیش بینی شده بود تولید نفت شیل تا پایان دهه جاری به ۱۷ میلیون بشکه در روز صعود کند.

در نتیجه اعضای اوپک بمحض این که قیمتهای نفت به ۶۰ دلار در هر بشکه که قیمت مورد نیاز کشورهای عضو این گروه برای متوازن کردن بودجه است، صعود کند، این شکاف را پر خواهند کرد.

در حالی که سهم اوپک از میزان عرضه نفت در بازار از پیک ۳۹ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۳۳ درصد در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ کاهش پیدا می‌کند، این بانک پیش بینی کرد که اوپک سهم خود از بازار نفت را تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۴۰ درصد افزایش می دهد.

بر اساس گزارش رویترز، سهم بازار عربستان سعودی در همین مدت از ۱۱.۶ درصد به ۱۵ درصد صعود می‌کند که بالاترین حد از دهه ۱۹۸۰ به این طرف خواهد بود.