۰ نفر

سهم عربستان در بازار نفت به بالاترین رقم از دهه ۱۹۸۰ رسید

۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۷:۴۲
کد خبر: 445686
سهم عربستان در بازار نفت به بالاترین رقم از دهه ۱۹۸۰ رسید

سهم عربستان از بازار نفت افزایش یافته و به بالاترین حد از دهه ۱۹۸۰ رسیده چون سرمایه گذاری در تولید نفت در سایر مناطق به خاطر بحران کرونا کاهش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، بانک سرمایه گذاری جی پی مورگان اعلام کرد سهم عربستان از بازار نفت افزایش یافته و به بالاترین حد از دهه 1980 رسیده چون سرمایه گذاری در تولید نفت در سایر مناطق به خاطر بحران کرونا کاهش یافته است.

 قیمت نفت پس از سقوط بی‌سابقه تقاضا، 40 درصد در سال جاری میلادی پایین آمده است که باعث شده شرکت‌های نفت و گاز در سراسر جهان هزینه های خود را کاهش دهند. به گفته بانک وال استریت، این کاهش هزینه ها تا پایان دهه فعلی به 625 میلیارد دلار می رسد.

کریستین مالک، از تحلیلگران جی پی مورگان می گوید کاهش سرمایه‌گذاری باعث کاهش تولید می شود و قیمت نفت خام برنت را طی 2 سال تا 60 دلار در هر بشکه بالا می برد.

 پس از آنکه همه‌گیری ویروس کرونا باعث تعطیلی اقتصاد در اکثر کشورهای دنیا شد، قیمت نفت خام برنت در آوریل تا 16 دلار در هر بشکه کاهش یافت و در حال حاضر حدود 40 دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

 این بانک آمریکایی انتظار دارد متوسط تقاضای جهانی نفت در 2020 به 91 میلیون بشکه در روز برسد یعنی 9 میلیون بشکه کمتر از تخمین‌های اولیه آن. جی پی مورگان پیش بینی می کند مصرف در نوامبر 2021 به سطح قبل از بحران کرونا یعنی 100 میلیون بشکه در روز بازگردد.

 به گفته این بانک تغییر در الگوهای مصرف باعث کاهش دائم 3 میلیون بشکه در روز از مصرف نفت در این دهه می شود.

 کمبود سرمایه گذاری در تولید نفت و بسته شدن برخی میادین نفتی عرضه نفت را 5 میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد. عربستان سعودی با هزینه های پایین تولید و بیشترین ظرفیت، بهترین بهره را از این شرایط خواهد برد.

مالک گفت:« عربستان سعودی در جنگ برای سهم بازار پیروز خواهد شد و تولید کنندگان غیر اوپک و آمریکا شکست می خورند».

 قبل از سقوط قیمت نفت انتظار می‌رفت تولید نفت شیل آمریکا تا پایان این دهه به 17 میلیون بشکه در روز برسد.

 درنتیجه جی پی مورگان انتظار دارد وقتی قیمت نفت به 60 دلار در هر بشکه رسید، اعضای اوپک کسری عرضه نفت را جبران کنند. این قیمتی است که کشورهای اوپک برای متعادل نگه داشتن بودجه خود نیاز دارند.

 این بانک آمریکایی پیش بینی می کند اوپک 40 درصد از سهم بازار را تا 2025 در دست داشته باشد. سهم اوپک از بازار نفت از 39 درصد در سال 2016 پایین آمده و در 2020 و 2021 به 33 درصد می رسد.

مالک گفت سهم عربستان سعودی از بازار از 11.6 درصد در 2020 افزایش یافته و به 15 درصد خواهد رسید. رقمی که از دهه 1980 بی‌سابقه است.