۰ نفر

رقم تولید نفت آذربایجان مطابق سهمیه‌اش در توافق اوپک پلاس شد

۲۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۵۲
کد خبر: 445475
رقم تولید نفت آذربایجان مطابق سهمیه‌اش در توافق اوپک پلاس شد

وزارت انرژی آذربایجان اعلام کرد: تولید نفت این کشور مطابق با سهمیه تعیین شده در توافق کاهش عرضه اوپک پلاس محقق شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از باکو، وزارت انرژی آذربایجان روز سه‌شنبه (۲۰ خردادماه) اعلام کرد که این کشور توانسته است مقدار تولید نفت خام خود را مطابق با توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس» تعدیل کند و در ماه مه پایبندی بیش از ۹۸ درصدی به سهمیه تولید خود در این توافق داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل شانا، کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در نشست ماه آوریل بر سر کاهش تولید در سه مرحله به ترتیب ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای مدت دو ماه، ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای ۶ ماه و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه برای ۱۶ ماه به توافق رسیدند. با اجرای این توافق، حدود ۱۰ درصد از عرضه جهانی نفت کاهش یافت و سبب دو برابر شدن قیمت نفت خام در مدت دو ماه شد.

کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای ماه‌های مه و ژوئن اوپک پلاس که قرار بود در ماه ژوئیه به ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد، روز شنبه (۱۷ خردادماه) برای یک ماه دیگر و تا پایان این ماه تمدید شد، با این تفاوت که مکزیک مشمول این تمدید یک ماهه نیست و کاهش تولید این ائتلاف در ماه ژوئیه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

وزارت انرژی جمهوری آذربایجان اعلام کرد تولید روزانه نفت و میعانات گازی این کشور در ماه مه ۶۵۰ هزار بشکه در روز بوده است که ۵۵۷ هزار و ۲۰۰ بشکه آن نفت خام و ۹۲ هزار و ۸۰۰ بشکه میعانات گازی بوده است.

براساس توافق اوپک پلاس، آذربایجان متعهد شد تولید روزانه خود را در ماه‌های مه و ژوئن - و اکنون در ماه ژوئیه - از روزانه ۷۱۸ هزار بشکه در ماه اکتبر ۲۰۱۸ به ۵۵۴ هزار بشکه در روز برساند. سهمیه تولید این کشور پس از آن و تا پایان ماه دسامبر ۵۸۷ هزار بشکه در روز و از ژانویه ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲، ۶۲۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.