۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شش نیروگاه بنیاد مستضعفان در صف ورود به بورس/ تا سال آینده به ١٠٠هزار مگاوات برق نیاز داریم

۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۲۳
کد خبر: 444902
شش نیروگاه بنیاد مستضعفان در صف ورود به بورس/ تا سال آینده به ١٠٠هزار مگاوات برق نیاز داریم

تا پایان سال ١۴٠٠، کشور به ١٠٠ هزار مگاوات برق نیاز دارد که در حال حاضر ٧١ هزار مگاوات قابلیت تولید برق داریم.

اقتصاد آنلاین-مریم علیزاده؛ در نشست خبری روز جاری محسن امیری مدیرعامل هلدینگ صبا انرژی وابسته به بنیاد مستضعفان با اعلام خبر بورسی شدن تمام زیرمجموعه های این هلدینگ تا پایان سال جاری، گفت: با توجه به صحبت های اخیر ریاست بنیاد مستضعفان در خصوص ورود نیروگاه های بنیاد به بازار سرمایه ، بر تمام زیرمجموعه های این هلدینگ تکلیف شده که تا پایان سال جاری سهامشان در بورس اوراق بهادار عرضه شود.

وی در ادامه این موضوع تاکید کرد: البته در نظر داریم که تا پایان سال سهام هلدینگ صبا انرژی را نیز در بورس عرضه کنیم.

امیری در خصوص نیاز کشور به برق نیز گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال و در پیک مصرف به ١٠٠ هزار مگاوات برق در کشور نیاز داشته باشیم که البته در حال حاضر ٧١ هزار مگاوات قابلیت تولید در کشور داریم که به دلیل فرسودگی و مستهلک شدن ٢٠ درصد نیروگاه های کشور، دستیابی به این عدد تا حدی مشکل است. به گفته امیری، از آنجا که عمر مفید نیروگاه ها به طور متوسط ۴٠ سال است، در حال حاضر ۶٠ درصد نیروگاه های کشور نیاز به تعمیرات اساسی دارند.

وی در ادامه با اشاره پتانسیل بخش خصوصی در مشارکت صادرات برق به کشورهای همسایه گفت: هم اکنون کشورهای همجوار ما از لحاظ انرژی و تامین برق با معضلات فراوانی روبرو هستند که این موضوع می تواند برای کشورمان یک مزیت لحاظ شود. از سویی دیگر وزارت نیرو به دلیل برخی مشکلات در خصوص تامین سرمایه برای ساخت و بهینه سازی نیروگاهها ، توان چندانی برای پاسخ‌گویی به این نیاز کشورهای همسایه را نخواهد داشت که در این رابطه بخش خصوصی می توانند به عنوان بازوی یاری رسان  وزارت نیرو در امر صادرات برق به کشورهای عراق و افغانستان نقش مهمی را بازی کنند.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا در پایان با اشاره به مطالبات ریالی این هلدینگ از وزارت نیرو، گفت: در حال حاضر بالغ بر ١١٠٠ میلیارد تومان بابت فروش انرژی از وزارت نیرو طلب داریم که طبق مذاکرات انجام شده بخشی از آن بعنوان تهاتر با خرید قطعات مورد نیاز نیروگاهی از شرکت های مانند مپنا پرداخت شود که با این کار از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری خواهد شد.

گفتنی است  در حال حاضر نیروگاه های زیرمجموعه هلدینگ برق و انرژی صبا مالک شش نیروگاه حرارتی و یک نیروگاه خورشیدی هستند که حدود ۵ درصد از تولید برق کشور را برعهده دارند.